Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Prototypowy Oostende zwodowany

Artystyczna wizja niszczycieli min typu City wraz z cały środowiskiem bezzałogowym jakim dysponuje. Fot. Belgium Naval & Robotics (BNR).

22 lutego w należącej do koncernu Piriou stoczni w Concarneau w regionie Bretania, odbyła się uroczystość wodowania prototypowego niszczyciela min nowej generacji, budowanego dla sił morskich Belgii (Marinecomponent).

Okręt ten budowany jest w ramach wspólnego holendersko-belgijskiego programu pozyskania nowoczesnych okrętów przeznaczonych do zwalczania zagrożenia minowego, ze względu na swoją rewolucyjną konstrukcję klasyfikowanych jako MCMPF (Mine Counter Measure Platform). Oba kraje podpisały stosowne porozumienie na wiosnę 2018 roku, zakłada ono budowę łącznie 12 okrętów tego typu po sześć dla obu zainteresowanych państw. Ze względu na to, że dla wszystkich wybrano nazwy miast, cała rodzina ochrzczona została jako typ City. Docelowo okręty te zastąpią w stosunku 1:1 eksploatowane od 1985 roku niszczyciele min typów Alkmaar (Koninklijke Marine) oraz Tripartite (Marinecomponent). W tym drugim przypadku nowe jednostki zastąpią także eksploatowany od czerwca 1966 roku okręt dowodzenia i wsparcia sił przeciwminowych Godetia (A 960).

Położenie stępki przyszłego Oostende (M 940) odbyło się 30 listopada 2021 roku, 19 grudnia 2022 roku gotowy kadłub został wyholowany z wnętrza hali montażowej i przystąpiono do instalacji m.in. masztu oraz wyposażania wnętrza. Wg obecnie obowiązującego harmonogramu okręt ma podnieść banderę w grudniu 2024 roku. W stoczni koncernu Kership (stworzonej przez Piriou oraz Naval Group) budowana jest pierwsza jednostka dla Koninklije Marine. Położenie stępki przyszłego Vlissingen (M 840) odbyło się 14 czerwca 2022 roku, a jego przekazanie odbiorcy planowane jest na 2025 rok.

Okręty przeciwminowe typu City legitymować się będą wypornością pełną 2900 ton przy wymiarach 82,60 x 17,0 x 3,8 m. Napęd spalinowo-elektryczny, z dwoma silnikami o mocy po 1800 kW, umożliwi osiągnięcie prędkości maksymalnej 15,3 w, a także zasięgu 3500 Mm przy 15 węzłach. Załoga liczyć będzie 63 osoby, a autonomiczność ustalono na 30 dni. Głównym wyposażeniem radiolokacyjnym będzie dostarczony przez koncern Thales, pracujący w paśmie I/J (8-10 GHz) radar NS50 wyposażony w antenę z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA). Uzupełniać go będą dwa radary nawigacyjne oraz dodatkowo radar pracujący na fali ciągłej typu LPI. Głównym orężem przeznaczonym zarówno do wykrywania min morskich jak do ich neutralizacji będą dwa bezzałogowe pojazdy nawodne USV (Unmanned Surface Vehicle) typu Inspector 125. Te niewielkie kutry charakteryzują się wypornością 13,5 tony oraz rozmiarami 12,3 (11,9 na LW) x 4,2 (3,8 na LW) x 0,7 m. Zaprojektowane zostały jako nośniki dla mniejszych systemów bezzałogowych takich jak: autonomiczne pojazdy podwodne AUV (Autonomous Underwater Vehicle) typu A18-M, pojazdy do neutralizacji wykrytego zagrożenia K-Ster C oraz zdalnie sterowane pojazdy ROV (remotely operated vehicle) typu Seascan Mk2. Może on także wykorzystywać sonar holowany typu T-18M. Całość powyższego wyposażenia włącznie z USV opracowane zostało przez koncern ECA Group. Dodatkowo Inspector 125 może wykorzystywać także klasyczne trały niekontaktowe. Do ich obsługi wykorzystywane będą dwie wychylne bramownice wchodzące w skład systemu LARS (Launch and recovery system) opracowane przez koncern Belgium Naval & Robotics (BNR). Ostatnim elementem wyposażenia będą dwa bezzałogowe aparaty latające UAV (Unmanned Aerial Vehicle) typu UMS Skeldar V-200. Przy maksymalnej masie startowej 245 kg mogą one przenosić dodatkowe wyposażenie o masie do 40 kg. Wyposażone w system optoelektroniczny oraz LiDAR (Light Detection and Ranging) wykorzystywane będą do wykrywania znajdujących się na powierzchni morza lub tuż pod jego taflą min morskich. Dzięki systemowi wymiany o dużym zasięgu (+100 km) będą one mogły operować przez ponad 6h w dużym oddaleniu od jednostek dając ich dowódcom niespotykane dotychczas możliwości.

Uzbrojenie obronne okrętów składać się będzie natomiast z pojedynczego działka Bofors 40 mm w najnowszej odmianie Mk4 z amunicją programowalną typu PPP. Uzupełniać je będą dwa zdalnie sterowane systemy uzbrojenia FN Herstal deFNder kal. 12,7 mm oraz cztery karabiny maszynowe MAG kal. 7,62 mm. Okręty wykorzystywać będą broń nieśmiercionośną w postaci dwóch emiterów akustycznego typu LRAD. Jak widać opisywane niszczyciele min będą pierwszymi okrętami tej klasy na świecie tak mocno wysyconymi bezzałogowymi i autonomicznymi pojazdami operującymi w każdym środowisku, z  unikalnymi kutrami typu Inspector 125 na czele. Koncepcja wykorzystania bezzałogowego środowiska na tak dużą skalę de facto zrewolucjonizuje walkę przeciwminową powodując że wszystkie dotychczas zbudowane niszczyciele min staną się przestarzałe. Podczas międzynarodowego salonu morskiego Euronaval 2022 roku Francja podpisała umowę przyłączając się tym samym do programu budowy nowoczesnych niszczycieli min. Tym samym w ramach francuskiego programu SLAMF (Système de lutte anti-mines futur) zakupionych zostanie sześć kolejnych okrętów typu City.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

One comment on “Prototypowy Oostende zwodowany”

  1. Warto dodać, że trały niekontaktowe są produkowane przez OBR CTM Gdynia (modułowy trał elektromagnetyczny) oraz fińską Patrię (trał akustyczny).

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc