Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Protest opóźni zakup F-15EX

7 lutego US Government  Accountability Office (amerykański odpowiednik Najwyższej Izby Kontroli) poinformowała o wpłynięciu protestu dotyczącego bezprzetargowego zlecenia na zakup wielozadaniowych samolotów bojowych Boeing F-15EX Advanced Eagle dla USAF.

Podmiotem, który skierował skargę do GAO, jest Pratt & Whitney – producent silników rodziny F100. Departament Obrony planuje bowiem zakup F-15EX Advanced Eagle z silnikami General Electric F110-GE-129 – obecnie te jednostki napędowe stają się standardem dla samolotów USAF 4. generacji (napędzają około 85% F-16C/D Fighting Falcon oraz około 50% F-15). Według części wyliczeń, program F-15EX Advanced Eagle może skutkować zakupem około 480 nowych jednostek napędowych.

Powodem złożenia skargi jest decyzja Departamentu Obrony, który 28 stycznia ogłosił rozpoczęcie negocjacji w sprawie zakupu pierwszej partii F-15EX Advanced Eagle wraz z silnikami F110-GE-129. Pratt & Whitney żąda unieważnienia bezprzetargowego zakupu jednostek napędowych – dotychczas F100-PW-229 napędzają F-15E Strike Eagle oraz eksportowe płatowce w Izraelu (F-15I) oraz Arabii Saudyjskiej (niezmodernizowane F-15S). Argumentem, który wykorzystał Departament Obrony jest natomiast fakt mówiący, że silniki F100-PW-229 nie zostały certyfikowane do użycia w F-15 najnowszej generacji – saudyjskich F-15SA, katarskich F-15QA oraz właśnie F-15EX dla USAF. Zakup tych ostatnich uznawany jest za pilny, stąd Amerykanie nie chcą finansować i czekać na wyniki programu badawczo-rozwojowego, który musiałby opóźnić dostawy i wdrożenie samolotów do służby.

Pomimo tego, złożenie skargi do GAO, opóźni proces zakupu pierwszej partii ośmiu samolotów wraz z jednostkami napędowymi. Werdykt ma zapaść do połowy maja, do tego czasu procedura ulegnie wstrzymaniu. Według koncepcji Departamentu Obrony, Boeing może liczyć na zakup około 144 F-15EX Advanced Eagle – mają służyć do zabezpieczenia przestrzeni powietrznej Stanów Zjednoczonych i zastąpić obecnie eksploatowane F-15C/D Eagle.

(ŁP) Foto: Boeing
Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc