Zaloguj

Próby uzbrojenia bezzałogowego wozu bojowego RCV-M

US Army przeprowadziła próby uzbrojenia bezzałogowych wozów bojowych RCV-M. Fot. US Army.

4 sierpnia Dowództwo Rozwoju Zdolności Operacyjnych (Combat Capabilities Development Command, DEVCOM) Wojsk Lądowych Stanów Zjednoczonych Ameryki ujawniło pierwsze materiały z prób uzbrojenia bezzałogowego wozu bojowego RCV-M (Robotic Combat Vehicle-Medium, pol. średni bezzałogowy wóz bojowy).


Zdjęcia, zgodnie z komunikatem, wykonano 30 czerwca br. w Fort Dix w stanie Nowy Jork. Przeprowadzone testy to element pierwszej fazy badań RCV-M, która potrwa do września   br. ( https://zbiam.pl/us-army-ujawnia-harmonogram-testow-pojazdow-bezzalogowych/). Podczas nich prototypy RCV-M prowadziły ogień zarówno z 30 mm armat napędowych XM813, jak i sprzężonych z nimi 7,62 mm karabinów maszynowych M240. Celem sprawdzianu była przede wszystkim weryfikacja poprawnej integracji bezzałogowej wieży i platformy. Nie podano, ile pojazdów wzięło udział w testach, ale sądząc po numerach na podwoziach, producent (konsorcjum Ripsaw, z Howe & Howe Technologies, FLIR Systems i Textron Systems w składzie; ponadto Konsgberg Defence & Aerospace odpowiada za dostawę wież) dostarczył co najmniej osiem pojazdów (https://zbiam.pl/ripsaw-m5-dostarczony-do-testow/). Podczas prób wykorzystano szereg różnych czujników (m.in. szybkie kamery), aby dokładnie zbadać zachowanie pojazdów podczas strzelania. Stanowisko kontroli mieściło się w kontenerze MET-D (Mission Enabling Technologies Demonstrator, pol. demonstrator technologii wsparcia misji), zrezygnowano tym samym po raz pierwszy z improwizowanej kombinacji paneli dotykowych i fizycznych sterowników. Według deklaracji przedstawicieli US Army, badania potwierdziły wszystkie przyjęte podczas projektowania założenia. Dotyczy to zarówno samego pojazdu wraz z jego uzbrojeniem, jak i komunikacji między MET-D a RCV-M.

Po raz pierwszy podczas testów RCV-M wykorzystano również kontenerowe stanowisko sterowania pojazdami bezzałogowymi MET-D. Fot. US Army.

Ripsaw M5 to pojazd bezzałogowy, opracowany i oferowany wspólnie przez koncern Textron oraz firmy Howe&Howe i FLIR Systems. Pierwszy raz został zaprezentowany podczas wystawy AUSA Annual Meeting&Exhibition 2019. Producenci deklarują, że rozwiązania są w pełni skalowalne, dzięki czemu Ripsaw M5 może być testowany w ramach programu RCV-M (wymiary 594,4×266,7×151,1 cm, masa bojowa 10,5 tony, ładowność 3,629 t, prędkość do 64 km/h), jak i RCV-L (wymiary 475×243,8×151,1 cm, masa bojowa 7,5 t, ładowność 1,361 t, prędkość do 72,5 km/h). Napęd pojazdu stanowi układ hybrydowy. Modułowa architektura konstrukcji umożliwia dużą dowolność w zakresie konfigurowania jej do wykonywania różnych zadań.

Obok średniego wielozadaniowego RCV-M, US Army zamierza pozyskać również lżejszy RCV-L (głównie do zadań rozpoznawczych) i cięższy RCV-H (m.in. warianty ze 120 mm armatą, moździerzem tego samego kalibru https://zbiam.pl/us-army-poszukuje-mozdzierza-wiezowego/ itd.). Będą one stanowiły uzupełnienie przyszłych załogowych i bezzałogowych wozów bojowych, m.in. OMFV (następca rodziny M2/M3 Bradley) i OMT (następca M1 Abrams).

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc