Zaloguj

Próby terenowe łączności bezzałogowych pojazdów dla US Army

US Army przetestowała systemy łączności, które mają być docelowo instalowane na bezzałogowych pojazdach bojowych. Fot. US Army

18 maja US Army poinformowała o przeprowadzeniu testów terenowych łączności radiowej bezzałogowych pojazdów naziemnych. W próbie wzięły udział pojazdy zastępcze  zmodyfikowane HMMWV.

W ramach eksperymentu sprawdzoną bezpieczną komunikację radiową dla zdalnie sterowanych pojazdów naziemnych, które US Army miałaby wdrożyć w ramach programu Robotic Combat Vehicle (RCV) ‒ miałyby one działać w ramach zespołów MUM-T (Manned-Unmanned Teaming, w wolnym tłumaczeniu współpraca ludzi z maszynami bezzałogowymi), wspólnie z załogowymi pojazdami i spieszonymi żołnierzami. Opracowanie sieci łączności dla pojazdów nadzorował inżynier z C5ISR Centrum, wchodzącego w skład DEVCOM, Archibald Kujawski. Wskazał on, że prace trwają od kilku lat, lecz dotychczas odbywały się w warunkach laboratoryjnych, bardzo różniących się od bojowych ‒ stąd duże znaczenie nadano próbom terenowym. W teście wzięła udział nieznana liczba pojazdów, które zostały wyposażone w środki łączności z dodatkowymi zabezpieczeniami przed atakiem radioelektronicznym. Jednym z zastosowanych środków było wyposażenie pojazdów w anteny kierunkowe wzmacniające sygnał. Testowano również działanie sieci łączności w warunkach dużego obciążenia transferu danych.

Próby te, realizowane w kwietniu i w maju, były swego rodzaju testem dla systemów łączności skonstruowanych do programu RCV (i szerzej NGCV). Dzięki nim testy fazy II programu testów operacyjnych rozwiązań MUM-T przewidzianej na rok podatkowy 2022 mają być mniej obciążone ryzykiem. W ich trakcie w Fort Hood w stanie Teksas sprawdzona zostanie możliwość współpracy pojazdów załogowych oraz bezzałogowych na poziomie plutonu i wyższym. Największe znaczenie ma mieć, zdaniem zastępcy dyrektora ds. prototypowania eksperymentalnego w centrum pojazdów lądowych DEVCOM ppłk. Christophera Ostrowskiego, ustalenie przydziału przepustowości łączności niezbędnej do zapewnienia płynnej komunikacji między poszczególnymi sekcjami, plutonami itd. Łączność jest kluczem do sprawnego współdziałania w ramach zespołów MUM-T, bowiem odcięcie jej może skutkować w praktyce zupełną eliminacją pojazdów bezzałogowych, które będą stanowić z czasem coraz większy odsetek pojazdów pomocniczych i bojowych. Mimo ryzyka, Amerykanie widzą we wdrożeniu pojazdów bezzałogowych dużą szansę ‒ mają zwiększyć siłę ognia amerykańskich wojsk lądowych przy jednoczesnej redukcji ryzyka trat w ludziach, jak zauważył ppłk Christopher Orlowski, menadżer programu RCV, mają wręcz jako pierwsze nawiązywać kontakt bojowy z nieprzyjacielem.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc