10 lutego czeskie media ujawniły pierwsze zdjęcia prototypu pojazdu opancerzonego TITUS (Tactical Infantry Transport & Utility System), wspólnego dzieła czeskich inżynierów z Tatra Defence Vehicle i ich francuskich kolegów z Nexter Systems. O ile pierwszy pojazd, dostarczony jesienią 2020 r., był wozem zbudowanym wyłącznie w celu przeprowadzenia testów odporności przeciwminowej, o tyle nowy egzemplarz jest pełnoprawnym prototypem.
Wóz oficjalnie określany jest jako „testowy pojazd funkcjonalny”. Będzie on używany podczas testów związanych z instalacją i integracją różnych elementów wyposażenia, weryfikacją założeń związanych z niektórymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi itd. Będzie on używany także podczas prób nowych zespołów, jak: system automatycznego poziomowania, pomocnicza jednostka zasilająca (APU) itd. Będzie też używany do prób drogowych, które odbędą się głównie na poligonie w Kopřivnicy. W ich trakcie zostanie przetestowana wytrzymałość mechaniczna i żywotność poszczególnych elementów pojazdu. Przeprowadzenie prób pomoże podczas przygotowywania szczegółowej dokumentacji serwisowej.
Wkrótce skompletowanych ma zostać sześć docelowych prototypów (po jednym wozie w wariancie dowodzenia i transportera opancerzonego oraz cztery wozu korygowania ognia artyleryjskiego). Wozy mają zostać ukończone do końca drugiej połowy 2021 r., po czym przejdą cykl testów. Ich podwozia znajdują się już na liniach produkcyjnych w zakładach Tatra Trucks, skąd trafią do zakładów Nextera, gdzie zostaną wyposażone w pancerne nadwozia. Następnie wrócą do Czech, gdzie zostaną doposażone w wyposażenie specjalistyczne. W ten sam sposób wyprodukowane zostaną pierwsze cztery seryjne TITUS-y, a pozostałych 58 zamówionych zostanie całkowicie zmontowanych w Czechach.
TITUS to trzyosiowy pojazd opancerzony, zbudowany na bazie podwozia Tatra T815-7 6×6. Napęd stanowi rzędowy, sześciocylindrowy silnik wysokoprężny Cummins o mocy 373 kW/507 KM, współpracujący z automatyczną sześciobiegową skrzynią biegów. Skrętne są dwie osie ‒ pierwsza i trzecia, co zapewnia doskonałą manewrowość na drodze i w trudnym terenie. W zależności od kompletacji, wóz może być opancerzony do poziomu od 2 do 4 wg STANAG 4569A, zaś odporność przeciwminowa sięga poziomu 4a/3b wg STANAG 4569B (można go zwiększyć do poziomu 4a/4b). Masa pojazdu wynosi od 19 do 22 ton, zależnie od wariantu i wyposażenia. Załoga pojazdu liczy dwie-trzy osoby, może on przewozić ponadto do 12 żołnierzy desantu. TITUS może być uzbrojony w zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie. Poza wspomnianymi odmianami, powstały lub przewidywane są też inne, jak: opancerzony ambulans, pojazd rozpoznawczy czy samobieżny moździerz 120 mm.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Ciężki, ale pojemny - 12 żołnierzy. Może nawet lepszy pomysł od SKOTa.
Takie pojazdy w Czechach Tatra w Polsce Jelcz, rewelacyjny pomysł na radykalne zwiększenie możliwości bojowych WOT, silny mobilny odwód kompania na prawdziwych pojazdach bojowych w każdym.batalionie WOT.
Taki podobny MRAP dla naszej armii z produkcją i serwisem w Polsce oraz z ZSMU z Tarnowa to byłoby naprawdę coś konkretnego. Do tego masowa wymiana wszystkich starych terenówek na nowe lekko opancerzone samochody o dużej zdolności terenowej i mamy poprawiona mobilność i ochronę żołnierzy na długie lata.