reklama Helikon-Tex

Postępy programu F/A-18E/F Super Hornet

23 kwietnia dowództwo lotnictwa morskiego Stanów Zjednoczonych poinformowało, że 17 kwietnia odebrało od koncernu Boeing ostatni egzemplarz wielozadaniowego samolotu bojowego F/A-18E/F Super Hornet w wersji Block II. Jednocześnie poinformowano, że wkrótce rozpoczną się dostawy maszyn w odmianie Block III.


Ostatni egzemplarz Block II, o numerze seryjnym E322, trafił do eskadry VFA-34 stacjonującej w bazie lotniczej Oceana. Łącznie, od 2005 roku, Boeing dostarczył US Navy 322 egzemplarze w wersji jednomiejscowej oraz 286 dwumiejscowej. Dodatkowo produkcja objęła maszyny przeznaczone dla pierwszego klienta eksportowego, którym była Australia, która zamówiła 24 egzemplarze w wersji F/A-18F (co ciekawe RAAF chce je eksploatować do około 2040 roku).

Zakończenie produkcji i dostaw maszyn w wersji Block II nie oznacza końca linii montażowej w St.Louis. Obecnie Boeing kończy prace przy pierwszych egzemplarzach w odmianie Block III - według dowództwa lotnictwa morskiego Stanów Zjednoczonych pierwsze dwa Super Hornety zostaną dostarczone do końca czerwca bieżącego roku. Maszyny trafią do doświadczalnej eskadry VX-23 stacjonującej w bazie Patuxent River, gdzie posłużą do prób operacyjnych mających zweryfikować możliwości taktyczno-techniczne. Łącznie Departament Obrony Stanów Zjednoczonych zamówił 72 F/A-18E/F Super Hornet Block III, które mają być dostarczone do końca 2024 roku. Dodatkowo Boeing ma zrealizować modernizację około 573 Super Hornetów eksploatowanych przez US Navy do wersji Block III. Nie można wykluczyć, że część rozwiązań zostanie także wykorzystana do modernizacji floty 160 samolotów przełamania obrony przeciwlotniczej E/A-18G Growler.

Dodatkowo na linii montażowej prowadzone są już prace przy samolotach F/A-18E/F Super Hornet przeznaczonych dla drugiego klienta eksportowego – Kuwejtu, który zamówił 24 maszyny. Wszystkie zostaną zbudowane w wersji Block III, a ich dostawy rozpoczną się w 2021 roku.

Wersja Block III charakteryzuje się pięcioma kluczowymi zmianami, które obejmują nową aranżację kabiny pilotów (m.in. Ciekłokrystaliczne monitory o dużej przekątnej ekranu), nowy centralny komputer misji, zmiany strukturalne zwiększające resurs techniczny co 10 tys. godzin w powietrzu, nowy układ łączności satelitarnej oraz możliwość montażu konforemnych zbiorników paliwa zwiększających promień działania.
Boeing wraz z administracją Stanów Zjednoczonych prowadzi działania marketingowe, których celem jest zdobycie nowych kontraktów eksportowych. W kwietniu rząd federalny w Berlinie ogłosił zamiar zakupu 30 wielozadaniowych F/A-18E/F Super Hornet oraz 15 E/A-18G Growler, które mają zastąpić w Luftwaffe część z obecnie eksploatowanych samolotów Panavia Tornado IDS/ECR. Dodatkowo Amerykanie promują Super Hornety także w innych państwach - Finlandii, Szwajcarii, Kanadzie, Malezji oraz Hiszpanii.

(ŁP) Foto: US Navy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullmagnifiercrossmenulisthighlightindent-increasesort-amount-asc