Pod koniec marca przedstawiciele Bell Textron poinformowali, że proces montażu prototypu śmigłowca bojowego Bell 360 Invictus przekroczył 30% zaplanowanych prac.
Budowa wiropłata rozpoczęła się pod koniec października zeszłego roku w zakładach firmy Bell w Amarillo w stanie Teksas. Zgodnie z deklaracjami, pomimo pandemii Covid-19, proces jest prowadzony zgodnie z założonym harmonogramem – prezentacja maszyny ma mieć miejsce pod koniec bieżącego roku. Pozwoli to na rozpoczęcie prób naziemnych w pierwszej połowie 2022 roku. W kwietniu zaplanowany jest przegląd założeń i rozwiązań konstrukcyjnych przez zespół specjalistów armii Stanów Zjednoczonych.
Bell 360 Invictus jest jednym z dwóch propozycji przemysłu amerykańskiego w programie FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft), którego celem jest zamówienie dla US Army nowego wiropłata rozpoznawczo-bojowego, który zastąpi już wycofane Bell OH-58D Kiowa Warrior i wypełni lukę po zarzuconym programie RAH-66 Comanche.
Rywalem Bella jest należąca do korporacji Lockheed Martin firma Sikorsky, która oferuje śmigłowiec Raider X. Według obecnych planów wybór docelowej konstrukcji ma nastąpić w 2023 roku, po zrealizowaniu prób porównawczych prototypów obu typów. Pierwsze seryjne maszyny mają zostać wdrożone do eksploatacji w 2028 roku.
Podobnie jak z programem FLRAA, także FARA budzi zainteresowanie innych państw - ma to związek z rewolucyjnymi wymaganiami Departamentu Obrony (szczególnie pod względem prędkości, znacznie przekraczającej możliwości obecnie używanych wiropłatów). To, a także uzbrojenie w nową generację pocisków dalekiego zasięgu, ma umożliwić bezpieczne operowanie w strefie oddziaływania zaawansowanych systemów przeciwlotniczych potencjalnego przeciwnika. Chcąc rozpocząć procedurę wejścia do FVL (w tym FARA) rząd Stanów Zjednoczonych wymaga przekazania deklaracji o zainteresowaniu programem (letter of interest), pozwalającej przede wszystkim na uzyskanie informacji o statusie toczących się projektów i możliwościach współpracy, w tym udziału przemysłowego w produkcji komponentów. W ramach potencjalnej współpracy przy programach śmigłowcowych, Bell zachęca ostatnio do przystąpienia do FVL polski rząd.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Bardzo przypomina RAH-66, Amerykanie pogrzebali lub mocno ograniczyli kilka kluczowych programów po upadku ZSRR -RAH-66,B-2,okręty typu Seawolf, niszczyciele Zumwalt,F-22.