25 maja na stronach Kancelarii Sejmu opublikowano interpelację autorstwa Pawła Bejdy (Klub Parlamentarny Koalicja Polska) dotyczącą problematyki zakupu śmigłowców na potrzeby Wojska Polskiego.
W powyższym dokumencie, którego adresatem jest Mariusz Błaszczak, minister obrony narodowej, czytamy - w 2016 r. rząd Prawa i Sprawiedliwości zrezygnował z zakupu śmigłowców wielozadaniowych od koncernu Airbus, pozbawiając nasz kraj takich korzyści, jak chociażby 13,5 mld zł inwestycji offsetowych w polskie zakłady zbrojeniowe, a także 6000 nowych miejsc pracy, głównie w Łodzi i w Radomiu. Z tego kontraktu zostały tylko kary 80 mln zł, które polski podatnik musi zapłacić za zerwanie umowy z Airbusem.
Po 7 latach rządzenia PiS polska armia nadal nie posiada oczekiwanych śmigłowców, ale mamy za to kolejne pańskie wypowiedzi, że pracuje pan nad tymi tematami i prowadzi rozmowy. Do tego dochodzi chaos decyzyjny, jaki wprowadził pan w resorcie obrony narodowej i w polskim przemyśle zbrojeniowym. Najpierw bowiem dał Pan nadzieję pracownikom Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 1 w Łodzi i pracownikom zakładów w Świdniku, że będą produkować śmigłowce uderzeniowe Kruk/AW 249 dla polskiej armii, co wynikało z listu intencyjnego PGZ i Leonardo. Niemniej jednak, już po kilkunastu miesiącach ogłosił Pan, że zadanie pozyskania śmigłowców uderzeniowych Kruk trafi do koncernów z USA. Zapewne znowu bez udziału polskich zakładów zatrudniających polskich pracowników.
Mając powyższe na uwadze, proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
Przypomnijmy, od 2016 roku (ówczesny) Inspektorat Uzbrojenia podpisał kontrakty na zakup dwunastu śmigłowców – ośmiu (w dwóch transzach) wielozadaniowych Lockheed Martin S-70i Black Hawk dla Jednostki Wojskowej GROM (realizatorem są należące do amerykańskiej korporacji Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o. w Mielcu) oraz cztery Leonardo AW101 dla Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Dodatkowo prowadzone są prace nad realizacją zakupu śmigłowców bojowych Kruk, wielozadaniowych maszyn pokładowych Kondor oraz analizy dotyczące modernizacji śmigłowców W-3 Sokół.
W przypadku programu Kruk, który zakłada zakup około 32 nowych maszyn w celu zastąpienia obecnie używanych Mi-24D/W, wybór ma zostać dokonany pomiędzy podmiotami amerykańskimi – Bell oraz Boeing. Jak wskazują deklaracje przedstawicieli obu zaangażowanych firm, wybór śmigłowca będzie powiązany z zacieśnieniem współpracy przemysłowo-gospodarczej m.in. z firmami należącymi do Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. Jak, nieoficjalnie, wskazują dostępne informacje – deklarowany poziom współpracy z podmiotami krajowymi może być jednym z kluczowych w podejmowaniu decyzji, która być może nastąpi jeszcze w bieżącym roku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Ciekawe ile łapówek musieli zwrocić opozycyjni politycy że tak ich boli wyrzucenie karakali do kosza. To był cud że PiS zdarzył zerwać ten kontrakt z Francuzami. Te zlomy stoją na francuskich lotniskach z braku części 80% nie lata.