Zaloguj

Policyjny Bell 412 z głowicą optoelektroniczną

Policyjny Bell 412HP wyposażony w optoelektroniczną głowicę obserwacyjną FLIR Star Safire HD. Fot. Paweł Bondaryk

O ile zakup i wprowadzenie do służby w ostatnich latach kilku nowych śmigłowców Lotnictwa Policji zostało opisane w polskich mediach dość dokładnie, to modernizacja jedynego używanego w Polsce Bella 412 przeszła niezauważona.

Podlegający Zarządowi Lotnictwa Policji śmigłowiec typu Bell 412HP został doposażony w 2018 r. poprzez instalację optoelektronicznej głowicy obserwacyjnej FLIR Star Safire HD. Oprócz głowicy i konsoli operatora na śmigłowcu zainstalowano system transmisji obrazu, rejestrator, mapę cyfrową oraz wyświetlacz pilota. Prace przeprowadzała czeska firma ČLS (Česká letecká servisní, a.s.) w ramach umowy o wartości 5,99 mln PLN z grudnia 2017 r., jako osobne przedsięwzięcie niezależne od przeglądów wykonywanych w zakładach Bell Helicopter w Pradze. W postępowaniu przetargowym złożono trzy oferty, wartość dwóch odrzuconych przekraczała 8 mln złotych.

Modernizacja pozwala na lepsze wykorzystanie będącego jedynym egzemplarzem typu w polskim lotnictwie państwowym śmigłowca w realizacji zadań ZLP. Bell 412HP noszący obecnie rejestrację SN-18XP (nr farb. 36028) został zakupiony w 1993 r. przez Wojska Lotnicze i Obrony Powietrznej. Wiropłat z ośmioma miejscami pasażerskimi o podwyższonym standardzie wszedł do służby w 36. Specjalnym Pułku Lotnictwa Transportowego i służył do przewozu najważniejszych osób w państwie. Śmigłowiec nie był eksploatowany zbyt intensywnie, do czasu przekazania z Sił Powietrznych do Lotnictwa Policji pod koniec 2011 r. wylatał niecałe 3000 godzin.

Maszyna przez rok oczekiwała na zapewnienie przez MSWiA funduszy na remont; prace te udało się rozpocząć pod koniec 2012 roku. Dwa lata później przeszkolono do obsługi Bella 412 grupę policyjnych załóg i techników, dzięki czemu po remoncie śmigłowiec mógł powrócić do wykonywania lotów. W 2018 r. zrealizowano wspomniane wyżej doposażenie w środki obserwacji, rejestracji i transmisji obrazu, ale śmigłowiec jest rzadko widywany z zainstalowaną głowicą optoelektroniczną. Zwykle podstawowe zadania patrolowe i poszukiwawcze wykonują mniejsze Belle 407GXi.

Zarząd Lotnictwa Policji dysponuje obecnie 13 śmigłowcami: trzema Bell 407GXi (znaki SN-80XP do 82XP), trzema Sikorsky S-70i (SN-70XP do 72XP), dwoma Mi-8T (SN-41XP i 42XP), dwoma PZL W-3 Sokół (SN-31XP i 32XP), jednym Bell 412HP (SN-18XP) i dwoma Bell 206B (SN-16XP i 17XP). Maszyny PZL Kania i Mi-2 wycofano ze służby.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc