reklama Helikon-Tex

Pół wieku OBRUM

20 września w gmachu Centrum Edukacyjno-Kongresowego Politechniki Śląskiej w Gliwicach odbyły się uroczyste obchody pięćdziesięciolecia istnienia Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Urządzeń Mechanicznych (OBRUM).

Uroczystość otwierał prezes zarządu i dyrektor naczelny OBRUM, Marek Grochowski. W jej trakcie wyświetlono film prezentujący historię placówki oraz jej dokonania na przestrzeni pięciu dekad istnienia. Podkreślano związki z Politechniką Śląską, czego wyraz dał rektor Politechniki, profesor doktor habilitowany Arkadiusz Mężyk. Podczas części oficjalnej wręczono także nagrody laureatom konkursów: wiedzy o OBRUM i „Gliwice w obiektywie naszych pracowników”, ten drugi był współrealizowany z Urzędem Miasta. Wręczono także odznaczenia Zasłużony dla OBRUM oraz złote medale za długoletnią służbę. Po części oficjalnej i krótkiej przerwie odbył się koncert smyczkowy zespołu Electrica Duo z Poznania.

OBRUM powołano do życia jako Zakład Produkcji Doświadczalnej przy ZM „Łabędy” 17 sierpnia 1967 roku. Rzeczywisty początek placówce dało nadanie jej wewnętrznego rozrachunku gospodarczego, co miało miejsce 23 stycznia 1968 roku – od tego momentu rozpoczyna się właściwa historia OBRUM. W tym też roku inżynierowie OBRUM skonstruowali prototyp WZT-1. Obecną nazwę placówka otrzymała w 1976 roku, wtedy też przeniesiono ją na ulicę Toszecką. Od 1986 roku „OBRUM” funkcjonował, jako w pełni samodzielna państwowa jednostka organizacyjna, posiadająca osobowość prawną, działająca w oparciu o przepisy ustawy o jednostkach badawczo-rozwojowych – pod nadzorem Ministra Gospodarki. Od 1992 roku OBRUM pracuje także nad symulatorami i trenażerami. W 2008 roku OBRUM został przekształcony w spółkę prawa handlowego, zmieniono także wówczas nazwę na Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych „OBRUM” sp. z o. o. W 2009 roku OBRUM został włączony w skład Grupy Bumar, zaś w 2014 roku w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, co trwa po dziś dzień. Wśród ważniejszych opracowań OBRUM wskazać można wozy zabezpieczenia technicznego WZT-1, 2, 3 i 4, maszynę inżynieryjno-drogową MID, mosty nożycowe PMC Leguan oraz mosty serii Daglezja, BWP-2000, czołg lekki Anders i UMPG oraz kilka różnych systemów szkolnych, treningowych i wsparcia wykorzystujących rozszerzoną rzeczywistość.

(BK) Foto: Bartłomiej Kucharski

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullmagnifiercrossmenulisthighlightindent-increasesort-amount-asc