Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Podsumowanie drugiego dnia II Konferencji Naukowo-Technicznej Pojazdy Autonomiczne – wyzwania oraz szanse dla gospodarki i obronności państwa

Wśród zagadnień poruszanych podczas konferencji jednym z najczęstszych tematów była możliwość poruszania się pojazdów bezzałogowych w środowisku pozbawionym sygnału GPS.

Podczas dwudniowej II Konferencji Naukowo-Technicznej Pojazdy Autonomiczne – wyzwania oraz szanse dla gospodarki i obronności państwa (27‒28 listopada) odbyły się prezentacje i wykłady z zakresu autonomizacji pojazdów.

Drugi dzień konferencji został podzielony na dwie sesje. Sesja V – plenarna (zachowano ciągłość numeracji), moderowana przez dr. hab. inż. prof. WAT Dariusza Żardeckiego z Wojskowej Akademii Technicznej koncentrowała się wokół wybranych zagadnień z problematyki pojazdów bezzałogowych. Sesję otworzył wykład moderatora nt. automatycznego kierowania samochodem w kontekście teorii sterowania. Inni prelegenci przedstawiali m.in.: systemy obserwacyjne dp platform bezzałogowych, poruszali tematykę związaną z nawigowaniem pojazdami bezzałogowymi (w tym w warunkach bez sygnału GPS) czy z prowadzeniem badań nad nimi.

Partnerzy biznesowi konferencji mieli okazję do zaprezentowania swoich możliwości i ofert. Pojazd TAERO, opracowany m.in. przez STEKOP we współpracy z WITPiS. można było zobaczyć „w naturze”.

Sesja VI – promocyjno-przemysłowa (moderator płk dr hab. inż. Mariusz Wesołowski) była z kolei okazją do zapoznania się z ofertą partnerów biznesowych konferencji. Wśród dziewięciu krótkich wykładów były:

  1. „AVL Driveline Test Systems for HD Applications” (AVL List GmbH sp. z o.o przedstawicielstwo w Polsce) – była to prezentacja wybranych możliwości firmy;
  2. „Nawigacja w ścisłej zabudowie i przy zakłóceniach GNSS. Komponenty do ustalania pozycji geograficznej i orientacji przestrzennej pojazdu w ofercie firmy GPS.PL” (GPS.PL Eryk J. Lipiński), podczas którego szef firmy przedstawił jej ofertę oraz wskazał na potencjalne korzyści płynące z wykorzystywania zminiaturyzowanych układów naprowadzania, jak również na konieczność stosowania dobrze zaprojektowanych algorytmów odpowiadających za współpracę układu z platformą;
  3. „Możliwości Łukasiewicz – ILOT w zakresie autonomii transportu” (Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa), podczas którego przedstawiono historię, możliwości oraz najważniejsze informacje na temat placówki;
  4. „Systemy pomiarowe w ofercie EC TEST Systems, stosowane w testach pojazdów autonomicznych” (EC TEST Systems sp. z o.o) – prezentacja oferty firmy;
  5. „Pojazdy bezzałogowe w terenie przygodnym” (STEKOP S.A.), w trakcie którego przedstawiono najważniejsze informacje o firmie, jak również jej ofertę w zakresie platform bezzałogowych, historię badań nad nimi itd.;
  6. „KOMES odpowiedzią na potrzebę specjalistycznych analiz numerycznych i akredytowanych badań pojazdów i urządzeń” (KOMES/WITPiS) – była to prezentacja wybranych zdolności firmy, oferowanych także we współpracy z WITPiS;
  7. „Łukasiewicz – PIAP – roboty mobilne” (Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP) – przedstawiono zdolności instytutu związane z opracowywaniem i produkcją robotycznych platform saperskich;
  8. „Technologie i systemy Forcepol w zakresie bezzałogowych pojazdów lądowych” (Forcepol) – zaprezentowano ofertę firmy i jej partnerów zagranicznych, jak również przykłady ich aplikacji w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
  9. „Wielofunkcyjny, modułowy, autonomiczny pojazd terenowy o napędzie elektrycznym – zadania projektowe, zastosowanie, budowa, badania i symulacje” (SIMCREATEC) – prezentacja możliwości firmy SIMCREATEC (we współpracy z Innovation AG) w zakresie projektowania i budowy uniwersalnej modułowej platformy autonomicznej;

Forcepol ma nie tylko bogate portfolio, ale też długą historię wdrażania oferowanych przez siebie rozwiązań w SZ RP.

Konferencję podsumowali dyrektorzy Łukasiewicz – PIMOT Witold Luty i WITPiS płk dr inż. Michał Ceremuga. Obydwaj zgodnie podkreślali zadowolenie z licznie zgromadzonych prelegentów i gości reprezentujących różne środowiska zaangażowane w rozwój platform bezzałogowych, co samo w sobie było już sukcesem. Wskazali na rolę wymiany informacji, doświadczeń i nawiązywania kontaktów między naukowcami, inżynierami oraz firmami podczas tego typu wydarzeń. Obydwaj również zgodnie zadeklarowali, że mają nadzieję, że kolejne edycje uda się zorganizować w bardziej międzynarodowym formacie.

Organizatorzy mają powody do zadowolenia – konferencja udała się na tyle, że można myśleć o zmianie jej formatu na bardziej międzynarodowy!

Program konferencji: https://pimot.lukasiewicz.gov.pl/konferencjanaukowotechniczna/

Fot. Bartłomiej Kucharski

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc