25 stycznia w Murmańsku odbyła się uroczystość podniesienia bandery na nowym rosyjskim lodołamaczu o napędzie jądrowym Sibir projektu 22220 Arktika.
Sibir jest drugim atomowym lodołamaczem proj. 22220, zbudowanym przez stocznię AO „Bałtijskij Zawod” z Sankt Petersburga, która wchodzi w skład koncernu stoczniowego OSK (Objedinionnaja Sudostroitielnaja Korporacyja). Budowę tej jednostki rozpoczęto 26 maja 2015 r., zwodowano ją 22 września 2017 r., zaś na pierwsze próby morskie, które realizowane były na Zatoce Fińskiej, wyszła 16 listopada ub.r. Testy te nie trwały długo, bo już 24 grudnia nastąpiło podpisanie przez stocznię i przedsiębiorstwo FSUE „Atomflot”, odpowiedzialne za eksploatację cywilnych jednostek z napędem jądrowym, protokołu zdawczo-odbiorczego.
Nowy rosyjski lodołamacz opuścił Sankt Petersburg 12 stycznia br. i skierował się do Murmańska, gdzie zawinął 22 stycznia.
Lodołamacze proj. 22220 są największymi i najpotężniejszymi jednostkami tej klasy na świecie, ich głównym zadaniem jest zapewnienie całorocznej żeglugi w zachodnim rejonie Arktyki. Mają one 33 540 t wyporności i wymiary 173,3×33×10,5 m. Siłownia z dwoma reaktorami jądrowymi typu RITM 200 o mocy 81 000 KM pozwala na rozwijanie prędkości maksymalnej wynoszącej 22 w. Zapas paliwa jądrowego umożliwia eksploatację przez 7 lat, zaś załoga liczy tylko 74 ludzi. Na jednostkach tego typu zastosowano nowe rozwiązania, mające usprawnić pływanie na akwenach zalodzonych, a także żeglugę w górę syberyjskich rzek.
Aktualnie w Sankt Petersburgu trwa budowa trzech kolejnych lodołamaczy typu Arktika. I tak, Urał, którego stępkę położono 25 lipca 2016 r., a zwodowano 25 maja 2019 r., ma wejść do służby w tym roku. Natomiast Jakutija i Czukotka, których stępki położono 26 maja i 16 grudnia 2020 r., mają wejść do służby w latach 2025-2026. Rozpoczęcie budowy tych dwóch ostatnich statków było możliwe dzięki podpisaniu 23 sierpnia 2019 r. przez AO „Bałtijskij Zawod” i przedsiębiorstwo FGUP „Atomfłot” kontraktu o wartości 100 mld RUB na budowę czwartej i piątej jednostki serii. Z informacji medialnych wynika, że w najbliższym czasie można się spodziewać zamówienia dwóch kolejnych lodołamaczy tego typu. W najbliższych latach mają się one stać podstawą floty cywilnych lodołamaczy zastępując w służbie sześć jednostek proj. 10541 Arktika oraz zbudowany w Finlandii pojedynczy Tajmyr.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu