Batalia o utrzymanie w linii samolotów szturmowych A-10 Thunderbolt II wydaje się dobiegać końca. W komunikacie z 10 kwietnia Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych poinformowały o odesłaniu 4 kwietnia na składowisko nieużywanego sprzętu w bazie Davis Monthan (tytułowy boneyard) szturmowca A-10C Thundrbolt II z numerem bocznym 149. W momencie przekazania do zezłomowania licznik samolotu wskazywał 14 125 godzin w powietrzu.
Szturmowiec pozostawał w służbie przez 43 lata, a teraz trafi w ręce techników z 309th Aerospace Maintenance and Regeneration Squadron. Zadaniem personelu tej jednostki będzie możliwie skuteczne zachowanie maszyny w dobrym stanie przy jednoczesnym demontażu wszystkich części, które mogą być przydatne podczas eksploatacji pozostających w służbie samolotów.
Wycofanie wskazanego egzemplarza nie oznacza jednak redukcji stanu 74th Fighter Squadron. W zastępstwie jednostka otrzyma maszynę z Fort Wayne Air National Guard ze stanu Indiana. Jednostka ta jest w trakcie przezbrojenia na myśliwce F-16. W najbliższych latach podobna rotacja będzie często spotykana.
W ramach aktualnego budżetu zezłomowanych ma zostać 21 samolotów A-10. Z wszystkich płatowców znajdujących się w zasobach Air Combat Command szturmowce Thunderbolt II oceniane są najniżej pod względem oferowanych możliwości i są w pierwszej kolejności do wycofania z linii. Proces ten poprzez oszczędności budżetowe ma umożliwić szybsze przezbrojenie na nowsze typy samolotów takie jak F-35 Lightning II, które mają zastąpić A-10 w niektórych zadaniach. Pozostałe z zadekretowanych samolotów zostaną wycofane z różnorakich jednostek do końca września bieżącego roku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu