4 października Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował, że pod koniec września dokonano odbioru pierwszego egzemplarza silnika General Electric T901. Jednostki napędowe tego typu mają stanowić źródło napędu prototypów śmigłowców FARA.
Jak wskazuje komunikat władz federalnych, drugi egzemplarz przechodzi obecnie próby i ma zostać dostarczony w październiku. Oba mają trafić do obu podmiotów zakwalifikowanych do finałowego rozstrzygnięcia programu FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft), którego celem jest zamówienie śmigłowca rozpoznawczo-bojowego nowej generacji na potrzeby US Army. Oba prototypy, Bell 360 Invictus oraz Lockheed Martin Raider X, oczekują już na dostawę jednostek napędowych. W przyszłości T901 ma także zastąpić silniki serii T700 w śmigłowcach bojowych Boeing AH-64 Apache czy wielozadaniowych Lockheed Martin UH-60 Black Hawk.
Jednym z atutów nowego silnika jest zwiększenie niezawodności, a także resursu technicznego. Dodatkowo T901 mają charakteryzować się maksymalną mocą 3000 KM. Rozwój powyższej jednostki napędowej został zapoczątkowany w 2010 roku, a w lutym 2019 roku T901 został wybrany w ramach programu ITEP przez Departament Obrony Stanów Zjednoczonych.
Ze względu na opóźnienia, próby w locie prototypów śmigłowców FARA są zaplanowane dopiero od 2024 roku. To z kolei oznacza, że wybór docelowego dostawy przesunie się w czasie. Otwartym pozostaje zatem pytanie, czy wdrożenie do produkcji do 2028 roku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu