Zaloguj

Pierwszy lot bezzałogowego MQ-25 Stingray z zasobnikiem ARS

Pierwszy lot prototypu MQ-25 Stingray z zasobnikiem ARS. Fot. Boeing

9 grudnia Boeing poinformował o oblataniu prototypowego egzemplarza bezzałogowego aparatu latającego MQ-25 Stingray wyposażonego w zasobnik ARS (Aerial Refueling Store). Tym samym program prób w locie wchodzi w nowy etap.


Zaprojektowany przez firmę Cobham zasobnik ARS ma pozwalać na wykonywanie zasadniczego zadania MQ-25 Stingray, a więc zaopatrywania innych samolotów w paliwo w locie przy użyciu giętkiego przewodu tankującego. W tej roli bezzałogowce Boeinga zastąpią wielozadaniowe samoloty bojowe rodziny Boeing F/A-18 Hornet. To zaś pozwoli przenieść je do bardziej wymagających zadań. Lot z zasobnikiem ARS trwał 2,5 godziny i pozwolił na zebranie pierwszych danych praktycznych. Podobnie jak w przypadku wcześniejszych lotów, są one prowadzone w oparciu o lotnisko MidAmerica w Mascoutah w stanie Illinois.



W ramach programu modernizacji lotnictwa morskiego Stanów Zjednoczonych Boeing ma dostarczyć 72 egzemplarze bezzałogowych MQ-25A Stingray. Wybór oferty koncernu nastąpił 30 sierpnia 2018 r., kiedy Departament Obrony podpisał umowę na produkcję i dostawę czterech maszyn serii wstępnej z dostawą do sierpnia 2024 r. W kwietniu 2020 r. Departament Obrony zamówił trzy kolejne egzemplarze. Pierwszy lot miał miejsce 19 września 2019 r. Dotychczas prototypowy egzemplarz T1 wylatał około 30 godzin.
Pierwszymi lotniskowcami, które zostaną przystosowane do bazowania i wykorzystania MQ-25 Stingray będą USS Dwight D. Eisenhower (CVN 69) i USS George H.W. Bush (CVN 77), oba typu Nimitz, które stacjonują na wschodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych. Grupa lotnicza każdego z okrętów ma dysponować czterema maszynami tego typu. Osiągnięcie wstępnej gotowości operacyjnej przez pierwszy komponent przewidziano w 2024 r. Każdy MQ-25 Stingray ma zabierać około 6800 kg paliwa, które będzie mogło zostać przekazane giętkimi przewodami tankującymi maszynom załogowym. Według analiz US Navy taka ilość nafty lotniczej pozwoli na zwiększenie zasięgu operacyjnego od czterech do sześciu wielozadaniowych samolotów bojowych.


reklam Lockheed Martin
reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • Reklama Kongsberg
  • reklama Telesystem

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc