Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Pierwsze misje autonomicznego Black Hawka

Fot. Lockheed Martin

2 listopada na terenie poligonu US Army Yuma Proving Ground, znajdującego się ok. 48 km na północny-wschód od Yumy w stanie Arizona, odbyła się po raz pierwszy prezentacja wykorzystania do zadań wsparcia śmigłowca wielozadaniowego UH-60A Black Hawk dostosowanego do lotów autonomicznych.

Pokazu dokonała, należąca do korporacji Lockheed Martin, firma Sikorsky Aircraft we współpracy z DARPA (Agencja Zaawansowanych Projektów Badawczych Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych).

Maszyna doposażona została w opracowany przez specjalistów z Sikorsky’ego autonomiczny system o nazwie Matrix, i to on w znacznej mierze był obiektem prezentacji. System ten bazuje na stworzonym przez DARPA oprogramowaniu ALIAS (Aircrew Labor In-Cockpit Automation System). Prezentacja dla przedstawicieli US Army obejmowała symulowany scenariusz wsparcia działań bojowych i podzielony został na trzy fazy. W pierwszej na pokład śmigłowca załadowano 400 jednostek krwi (prawdziwej i sztucznego ekwiwalentu) o masie 227 kg, którą należało dostarczyć na pole walki. Maszyna wykonała w tym celu lot na dystansie ponad 133 km. W odległości ok. 67 km od celu Black Hawk obniżył wysokość do 61 m i pozostałą odległość pokonał z prędkością 100 węzłów wykorzystując ukształtowanie terenu do zamaskowania własnych sygnatur. Drugim etapem był transport zewnętrznego ładunku o masie 1180 kg podwieszonego na 12 m zawiesiu. Po uniesieniu ładunku maszyna przebyła ok 92 km również z prędkością 100 węzłów. W trakcie tego etapu zademonstrowano możliwość przełączenia, w czasie realizacji zadania, sterowania z autonomicznego na zdalne. Przyjęto bowiem, że wskazane dla śmigłowca miejsce dostarczenia ładunku zostało wykryte przez wroga i konieczne było przekierowanie maszyny w bezpieczny rejon. Dokonał tego znajdujący się na miejscu operator. Po odczepieniu ładunku, Black Hawk wylądował a na jego pokład załadowano rannego żołnierza na noszach. Tym samym rozpoczął się ostatni etap demonstracji. Operator nakazał systemowi wykonanie lotu z rannym do najbliższego szpitala polowego. W trakcie tej fazy symulacji uaktywniony został system Batdok, który w czasie rzeczywistym przesyłał informacje o czynnościach życiowych pacjenta do oczekującego na jego przybycie zespołu medycznego.

Nie był to co prawda pierwszy autonomiczny lot tego Black Hawka, gdyż ten wykonany został 5 lutego z Fortu Campbell w stanie Kentucky. Wówczas jednak lot trwał zaledwie 30 minut i polegał na wykonaniu standardowych manewrów oraz krótki lot na pułapie 1200 m z prędkością 108 węzłów.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc