13 lipca w bazie McGuire-Dix-Lakehurst w stanie New Jersey odbyła się uroczystość wycofania ze służby pierwszych trzech wielozadaniowych samolotów tankowania powietrznego KC-10 Extender.
Samoloty zostały przebazowane do bazy Davis-Monthan w Arizonie, gdzie trafiły do składowiska AMARG – w ciągu kolejnych lat mają posłużyć jako dawcy części zamiennych dla pozostałej floty KC-10 znajdujących się w eksploatacji. Łącznie (ówczesna) firma McDonnell Douglas sprzedała US Air Force 60 samolotów KC-10, które bazowały na konstrukcji szerokokadłubowego pasażerskiego DC-10 – produkcja maszyn dla Departamentu Obrony została zrealizowana w latach 1979-87. Dotychczas utracono jeden egzemplarz – 17 września 1987 roku doszło do pożaru w czasie prac obsługowych na samolocie o rejestracji 82-0190, który został spisany ze stanu.
KC-10 stanowią uzupełnienie dla floty Boeing KC-135 Stratotanker. Obok zadań uzupełniania paliwa są także eksploatowane jako maszyny transportowe – boczne drzwi ładunkowe umożliwiają transport spaletyzowanych ładunków na pokładzie głównym. Ze względu na niewielką liczbę, od dłuższego czasu są celem cięć budżetowych i planowane do wycofania – argumentem stojącym za tym są dostawy fabrycznie nowych Boeing KC-46A Pegasus. W bieżącym roku Kongres Stanów Zjednoczonych wydał zgodę na wycofanie trzech sztuk.
(Łukasz Pacholski) | Foto: USAF |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu