Zaloguj

Pierwsza prezentacja czołgu lekkiego Sabrah "w metalu"

W Hajfie zaprezentowano pierwszy w pełni funkcjonalny czołg Sabrah w konfiguracji gąsienicowej. (Fot. Internet)

4 grudnia na Twitterze pojawiło się zdjęcie wykonane podczas wizyty ministra obrony Republiki Rumunii  Angela Tîlvărwa zakładzie Elbit Systems w Hajfie.

Nienajlepszej jakości zdjęcie ma przedstawiać prototyp czołgu lekkiego Sabrah, zakupionego niedawno przez Filipiny. W odróżnieniu od prezentowanego podczas salonu Eurosatory 2022 pojazdu (także na podwoziu gąsienicowym), wóz ma być w pełni funkcjonalnym urządzeniem. Niewykluczone, że prezentacja była związana z próbą zainteresowania strony rumuńskiej izraelskim pojazdem - Rumunia bowiem była zainteresowana bwp ASCOD (o którego podwozie oparta jest wersja gąsienicowa czołgu - istnieje też wariant kołowy), a także poszukuje nowych czołgów, choć wydaje się, że preferowane są raczej cięższe pojazdy (Leopard 2A7, M1A2 SEPv3 lub K2).

Sabrah właściwie nie jest czołgiem, ale systemem wieżowym, który można zintegrować na podwoziu gąsienicowym lub kołowym. W pierwszej wersji podwozie stanowi platforma gąsienicowa ASCOD 2 produkcji General Dynamics European Land Systems (w takiej wersji pojazd został zaprezentowany podczas Eurosatory 2022), w drugiej – kołowy transporter opancerzony Pandur II 8×8 tego samego producenta (choć zapewne możliwe byłoby zastosowanie wieży Elbitu także na innych podwoziach). Wieża jest uzbrojona w 105 mm armatę L/52 produkcji firmy Elbit Systems Land i sprzężony z nią 7,62 mm km. Zapas amunicji do armaty wynosi 36 sztuk, w tym 12 w zmechanizowanym magazynie automatu ładowania i 24 w kadłubie, w magazynie drugiego rzutu. Efektywny zasięg ognia wynosi 3600 m, a szybkostrzelność 6 strz./min. Zapas amunicji do km to 500 nabojów w wieży i 1500 w kadłubie.

Opcjonalnie wieżę można uzbroić w dwie-cztery wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych. Napędy wieży są w pełni elektryczne, a uzbrojenie jest stabilizowane w obu płaszczyznach. W skład cyfrowego systemu kierowania ogniem wchodzi panoramiczny przyrząd obserwacyjno-celowniczy z kanałami: dziennym (wykrycie standardowego celu NATO na dystansie do 12 000 m, rozpoznanie do 8000 m i identyfikację do 4000 m), nocnym (o osiągach tożsamych z dziennym) i dalmierzem laserowym (o zakresie pomiaru 80 do 7000 m) oraz czujniki meteorologiczne. Kanał dzienny przyrządu panoramicznego wyposażono w autotracker. Wieżę można opancerzyć do poziomu 4 wg STANAG 4569A. Bezpieczeństwo wozu i załogi zwiększają wyrzutnie granatów dymnych kal. 76 mm, rozmieszczone po bokach wieży w blokach po cztery sztuki (łącznie osiem). Załoga wieży liczy dwie osoby (plus kierowca zajmujący stanowisko w podwoziu).

Czołg z systemem wieżowym Sabrah może być wyposażony w bogatą gamę dodatkowych systemów, zależnie od potrzeb i zasobności portfela zamawiającego: BMS, system obserwacji dookólnej Iron Vision z wyświetlaczem nahełmowym IV Head Mounted Display, aktywny system ochrony pojazdu klasy hard-kill Iron Fist (został on zainstalowany na prezentowanym pojeździe), system ostrzegania przed opromieniowaniem wiązką lasera, zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie, system ochrony przed bronią masowego rażenia itd. Dotychczas jedynym użytkownikiem mają być Filipiny, które zamówiły 18 czołgów w konfiguracji gąsienicowej oraz 10 w konfiguracji kołowej (lub 11, nie jest bowiem jasne, czy wóz dowodzenia wyposażony ma być w wieżę systemu Sabrah).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc