Zaloguj
reklama Helikon-Tex

Pentagon reaktywuje program hipersoniczny HyFly

F-15E z pociskiem HyFly testowanym w latach 2007-2008. Fot. Boeing

Departament Obrony Stanów Zjednoczonych zlecił firmie Boeing opracowanie silnika strumieniowego z podwójną komorą spalania (DCR – Dual-Combustion Ramjet). Jest to powrót do koncepcji testowanej w latach dwutysięcznych w ramach programu HyFly.

Utworzone przez Pentagon w bieżącym roku tzw. wspólne biuro ds. projektów hipersonicznych (JHTO – Joint Hypersonic Transition Office) przyznało firmie Boeing kontrakt na opracowanie projektu oraz przeprowadzenie testów naziemnych silnika strumieniowego z podwójną komorą spalania. Jeśli program, nazwany roboczo HyFly 2, zakończy się sukcesem, Boeing będzie miał szansę na wzięcie udziału w programie budowy nowego samosterującego pocisku hipersonicznego z napędem strumieniowym dla sił powietrznych (USAF) oraz marynarki wojennej (US Navy).

Agencja ds. zaawansowanych projektów obronnych (DARPA) oraz siły powietrzne (USAF) prowadzą obecnie program demonstracyjny budowy pocisku hipersonicznego z napędem strumieniowym HAWC (Hypersonic Air-breathing Weapon Concept). W programie tym biorą udział tandemy firm Lockheed Martin/Aerojet oraz Raytheon Technologies/Northrop Grumman. Zlecenie biura JHTO dla Boeinga na przetestowanie napędu DCR ma na celu zwiększenie puli dostępnych opcji technologicznych na potrzeby programu budowy nowego pocisku. Przyznanie wstępnych kontraktów na bazie programu HAWC jest planowane na rok fiskalny 2022.

Oryginalny program HyFly rozpoczął się w 2005 r. pod auspicjami DARPA. Głównym wykonawcą była firma Boeing, a za budowę silnika odpowiadała firma Aerojet. Program zakładał budowę hipersonicznego pocisku samosterującego osiągającego prędkość Ma=6, i zasięg ok. 700 km. Pocisk miał znaleźć się na uzbrojeniu wielozadaniowych myśliwców pokładowych typu F/A-18E/F Super Hornet. Silnik DCR składa się z dwóch strumieniowych komór spalania. W pierwszej, poddźwiękowej komorze (Ramjet) spalane jest paliwo węglowodorowe.

Powstała w ten sposób mieszanka paliwowo-powietrzna jest tłoczna z prędkością naddźwiękową do drugiej, naddźwiękowej komory spalania (Scramjet), która generuje właściwy odrzut. Zaletą podwójnej komory spalania jest możliwość uruchomienia silnika Scramjet przy niższych prędkościach początkowych. Dzięki temu pocisk może mieć słabszy (a tym samym mniejszy) odrzucany człon rakietowy zapewniający odpowiednią prędkość początkową.

W czerwcu 2007 r. przeprowadzono udane testy tunelowe silnika DCR. Jednakże te w powietrzu, przeprowadzone we wrześniu 2007 r. oraz w styczniu 2008 r., zakończyły się niepowodzeniem. W pierwszym teście pocisk nie rozpędził się do zakładanej prędkości, a w drugim silnik Ramjet nie był w stanie poprawnie uruchomić się i po kilkudziesięciosekundowym locie pocisk spadł do Pacyfiku. W obydwu testach platformą wynoszącą był samolot F-15E. Ostatecznie, w 2008 r., DARPA zamroziła program HyFly.

reklam Lockheed Martin
reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • Reklama Kongsberg
  • reklama Telesystem
  • HSW

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc