Zaloguj

Patrolowiec arktyczny Purga dla rosyjskiej Służby Granicznej

25 lipca w stoczni PAO „Wyborskij sudostroitielnyj zawod” w Wyborgu położono stępkę dużego patrolowca arktycznego Purga projektu 23550 Jermak, przeznaczonego dla Straży Wybrzeża Służby Granicznej Federacji Rosyjskiej. Jednostka budowana pod numerem stoczniowym 235 ma zostać zwodowana do końca 2022 r. i wejść do służby dwa lata później. Według niepotwierdzonych informacji jej koszt to 18 mld RUB.

Dla stoczni z Wyborgu jest to pierwsze zamówienie wojskowe, dotychczas zajmowała się ona cywilnym budownictwem okrętowym. Purga jest zmodyfikowaną wersją patrolowców projektu 23550 Arktika. Dwie takie jednostki Iwan Papanin i Nikołaj Zubow budowane przez Stocznie Admiralicji z Sankt Petersburga dla rosyjskiej floty wojennej (WMF FR). Mają one wejść do służby w latach 2023-2024. Obie wersje jednostek projektu 23550 zaprojektowane zostały przez biuro konstrukcyjne CMKB „Ałmaz” z Sankt Petersburga. Wygląd zewnętrzny wskazuje, że przy ich tworzeniu wzorowano się na rozwiązaniach stosowanych przez Norwegów na jednostkach Straży Wybrzeża (Kystvakten), przede wszystkim na Svalbardzie (W 303).

Przeznaczone będą one do ochrony i monitorowania wód arktycznych Federacji Rosyjskiej, konwojowania oraz holowania do portów jednostek zatrzymanych za naruszenie przepisów obowiązujących na tych akwenach, wsparcia i zaopatrzenia statków operujących na nich, transportowania ładunków specjalnych, uczestniczenia w akcjach ratowniczych oraz gaszenia pożarów na jednostkach pływających i obiektach lądowych.

Wyporność pełna patrolowców projektu 23550 wynosić będzie 8500 t, wymiary zaś 115×20×7 m. Siłownia składa się z czterech generatorów spalinowych 28-9DG o mocy 3500 kW każdy, wyprodukowanych przez OAO Kołomienskij Zawod. Wytworzony przez nie prąd wykorzystywany będzie przez dwa silniki elektryczne o mocy 6300 kW napędzające dwie śruby i parę dziobowych sterów strumieniowych. Prędkość maksymalna jednostek wynosić będzie 18 w., zaś ekonomiczna 10 w. Będą one zdolne do kruszenia lodu o maksymalnej grubości 1,7 m. Zasięg patrolowców wynosić będzie 12 000 Mm, zaś autonomiczność 70 dni. Stała załoga liczyć będzie 60 ludzi, przy możliwości zaokrętowania 50 osób dodatkowego personelu.

Zaprezentowany podczas uroczystości model nowego patrolowca wskazuje, że będzie on uzbrojony w 76,2 mm armatę AK-176MA, dwie 30 mm sześciolufowe armaty AK-306M, cztery 12,7 mm wkm i przenośne wyrzutnie rakiet przeciwlotniczych bliskiego zasięgu. W części rufowej jednostki wygospodarowano miejsce dla promu przeznaczonego do transportu ładunków na wybrzeże. Charakterystyczną cechą tego patrolowca będzie obecność dwóch hangarów dla śmigłowców - dużego (Kamow Ka-27) i małego (Ka-226 lub wiropłatów bezzałogowych), zaś wielkość lądowiska umożliwia przyjmowanie śmigłowców ciężkich z rodziny Mi-8/Mi-17.

W planach jest druga jednostka, a położenie jej stępki ma nastąpić w ciągu najbliższego roku. Nowe patrolowce będą największymi jednostkami rosyjskiej Bieregowoj Ochrany.

(Andrzej Nitka) Foto: Curious/forums.airbase.ru
reklam Lockheed Martin
reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • Reklama Kongsberg
  • reklama Telesystem

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc