Zaloguj

Partner 2021: transporter Lazanski z armatą 57 mm

Nowy serbski bojowy wóz piechoty Lazanski na wystawie Partner-2021. Fot. Ministarstvo odbrane Republike Srbije

12 października rozpoczęły się Międzynarodowe Targi Uzbrojenia i Sprzętu Wojskowego Partner 2021, już dziesiąte z kolei. Relację z otwarcia zamieściło Ministerstwo Obrony Republiki Serbskiej, gdyż wiązało się to z wizytą serbskiego prezydenta, zarazem naczelnego wodza serbskiego wojska, Aleksandara Vučića. Wśród sprzętowych nowinek pokazanych prezydenckiej delegacji był najnowszy serbski kołowy transporter opancerzony Lazanski uzbrojony w rosyjską zdalnie sterowaną wieżę AU-220 z armatą kal. 57 mm.

Vučićowi towarzyszył wicepremier i minister obrony dr Nebojša Stefanović oraz szef SG SZ Republiki Serbii gen. General Milan Mojsilović. Jedną z nowości, o ile nie główną, Partenera 2021 pokazaną prezydentowi i reszcie delegacji był transporter opancerzony w układzie 8×8 (określany także jako bojowy wóz piechoty – Borbeno Vozilo Pešadije, BVP) Lazanski. Nazwa wozu upamiętnia Miroslava Lazanskiego, dziennikarza, korespondenta, publicysty, polityka i dyplomaty – ambasadora Serbii w Rosji, zmarłego 3 sierpnia 2021 r. Prócz samej bryły nadwozia Laznaskiego – konstrukcyjnie jest to zupełne odejście od linii rozwojowej minoodpornych transporterów Lazar – uwagę zwracało uzbrojenie wozu, czyli rosyjska bezzałogowa zdalnie sterowana wieża AU-220M Bajkał z armatą kal. 57 mm, skonstruowana w CNII Buriewiestnik. 57 mm armata 2A91 ma szybkostrzelność teoretyczną 80 strz./min., a wieża AU-220M mieści 80 nabojów 57×348 mm SR. Dodatkowym uzbrojeniem jest 7,62 mm km PKTM (zapas amunicji 2000 nabojów). Opcjonalnie wieżę AU-220M można dozbroić w montowane na zewnątrz ppk (Ataka-T) kierowane w wiązce laserowej.

Na Partnerze-2021 Instytut z Niżnego Nowogrodu prezentował jeszcze jeden system wieżowy, czyli zdalnie sterowany 32W01 z armatą 2A42 kal. 30 mm. 32W01 ma także budzić zainteresowanie Serbii jako ewentualne uzbrojenie innych serbskich wozów opancerzonych. Na tym etapie nie wiadomo, czy serbskiego pojazdy opancerzone z rosyjskimi wieżami to oferta czysto eksportowa, czy skierowana również do serbskiego wojska. Według komunikatu targowego samego CNII Buriewiestnik na Partnerze-2021 prezentowano wystawowe makiety AU-220M i 32W01, mające pokazywać możliwe kierunki współpracy przemysłowej Serbii i Rosji, co może wskazywać, że nie przeprowadzono jeszcze prób pełnej integracji wież Buriewiestnika z serbskimi wozami.

W zamyśle konstruktorów Lazanski ma konkurować z takimi wozami jak Patria AMV czy MOWAG Piranha V. Fot. Ministarstvo odbrane Republike Srbije

O samym wozie Lazanski wiadomo na tę chwilę niewiele. Za jego powstaniem stoi ten sam zespół konstruktorów, co za transporterami serii Lazar. Układ jezdny jest serbskiej konstrukcji, choć Lazanski wykorzystuje szereg importowanych zespołów i części, i nie chodzi wyłącznie o ewentualne rosyjskie systemy wieżowe. Lazanski jest zbudowany wg zupełnie innych założeń niż Lazary (poza ochroną przeciwminową rzecz jasna). Z założenia Lazanski ma być nowoczesnym ciężkim transporterem (kołowym BWP) z jak najwyższym stopniem ochrony, a przez to nieamfibijnym. Deklarowana dopuszczalna masa własna Lazanskiego to 36 t (minimalna 26 t), w tym nieco ponad 3 t mają przypadać na system wieżowy. W środku ma być 13 miejsc (załoga i desant). Wymiary kadłuba (raczej bez wieży) to: długość 8 m, szerokość 2,2 m, wysokość 2,6 m. Deklarowana standardowa odporność balistyczna kadłuba ma odpowiadać 5. poziomowi normy STANAG 4569 (odporność na pociski 25 mm APDS z 500 m i odłamki pocisków 155 mm z 25 m). W rozwoju jest zestaw opancerzenia 6. poziomu (odporność na 30 mm pociski APFSDS z 500 m). Konstrukcja Lazanskiego ma być modułowa, co ma ułatwiać modyfikacje kadłuba pod kolejne wersje rozwojowe lub warianty specjalistyczne. Intrygującym pytaniem pozostaje, czy Laznaski powstał jako wyłącznie oddolna inicjatywa serbskiego przemysłu, czy raczej już na jakieś eksportowe zamówienie, gdyż nie ma co ukrywać, że koszty rozwoju Lazanskiego zwrócą się jedynie w przypadku zamówień zagranicznych. Komercyjny sukces tej konstrukcji w dużej mierze będzie zależeć od doboru zespołów i części, a przez to swobodę ich reeksportu. Więcej zdjęć wozu Lazanski publikują serbskie media.

Notabene, rosyjska centrala eksportu uzbrojenia Rosoboroneksport po raz pierwszy w historii targów Partner wystawiła się w kompleksowy i ujednolicony sposób, jak ma to w zwyczaju na największych światowych targach uzbrojenia. Przy czym Rosoboroneksport przyjechał do Belgradu na oficjalne zaproszenie władz Serbii i organizatorów Partnera 2021. Jest też obecny dyrektor generalny Rosoboroneksportu Aleksandr Michiejew. Wystawa Parter 2021 trwa w dniach 11–14 października.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

One comment on “Partner 2021: transporter Lazanski z armatą 57 mm”

  1. Uzbrojenie i pancerz ma to całkiem imponujące, zastanawiam sie jednak czy nie lepszy byłby wóz gąsiennicowy? Serbia jest dosyć górzysta. Z drugiej strony wozy kołowe są tańsze w eksploatacji.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc