3 lutego stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. poinformowała o zakończeniu, przez Marynarka Wojenna zakończyła fazę testów prototypowego niszczyciela min ORP Kormoran. To z kolei oznacza, że jednostka może zacząć uczestniczyć w regularnym szkoleniu oraz pełnić dyżury bojowe.
Zgodnie z komunikatem, badania eksploatacyjno-wojskowe zakończyły się w grudniu 2020 roku, natomiast kolejne miesiące obejmowało przygotowanie stosownej dokumentacji. Obecnie załoga okrętu przygotowuje się do zadania programowego O2, które jest wyznaczone na marzec bieżącego roku – jego zaliczenie potwierdzi gotowość jednostki do realizacji zadań na morzu. Co ciekawe, w ciągu ostatnich lat (ORP Kormoran został wcielony do służby 28 listopada 2017 roku) okręt brał udział w różnorodnych ćwiczeniach krajowych oraz międzynarodowych. Wnioski i uwagi z badań posłużyły do wprowadzenia modyfikacji, które zastosowano w czasie budowy pary seryjnych niszczycieli min – przyszłych ORP Albatros (602) oraz ORP Mewa (603). Dodatkowo nie jest wykluczone, że Ministerstwo Obrony Narodowej zdecyduje się na kontynuację programu poprzez zakupu kolejnych jednostek tego typu.
Obecnie Albatros jest przygotowywany do rozpoczęcia prób zdawczo-odbiorczych, które poprzedzają dostawę zamawiającemu. Mewa ma przejść procedurę w II kwartale bieżącego roku.
Przygotowując ORP Kormoran do zadań operacyjnych Komenda Portu Wojennego Gdynia ogłosiła i już częściowo rozstrzygnęła przetargi związane z serwisem urządzeń pokładowych. 19 stycznia rozstrzygnięto przetarg na naprawę radaru nawigacyjnego, co wykona spółka Enamor Sp. z o.o. (60885 PLN brutto). W kolei na rozstrzygnięcie czekają następujące prace: przegląd serwisowy oraz wymiana zasilaczy awaryjnych APC UPS oraz naprawa okrętowego systemu zarządzania walką SCOT-M 258. To ostatnie zadanie przypadnie w udziale (najprawdopodobniej) OBR CTM S.A., które jako jedyne przesłało ofertę ostateczną o wartości 639600 PLN brutto. Dodatkowo, według komunikatu 1. Regionalnej Bazy Logistycznej, w III kwartale bieżącego roku zaplanowano rozpoczęcie naprawy średniej i dokowej okrętu.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Logiczne i wskazane jest pozyskanie 3 kolejnych seryjnych jednostek tego typu jak było w planach oraz wyposażenia prototypowego ORP Kormoran w taka samą armatę morską AM-35 jak w pozostałych dwóch seryjnych jednostkach. Do tego we wszystkich tych okrętach montaż morskich wersji wyrzutni z rakietami Piorun dla ochrony przeciwlotniczej bliskiego zasięgu oraz systemów pułapek elektronicznych dla obrony okrętu. To powinno być minimum.
Zaiste wyczyn PMW godny odnotowania, po 4,5 roku służby okręt gotowy do pełnienia dyżurów bojowych. Jesteśmy lepsi od Amerykanów. Myślał by kto, że to prototypowy lotniskowiec USS Gerald R. Ford wcielony do służby w lipcu 2017, osiągnął gotowość bojową z końcem ubiegłego roku. Nie chcę myśleć ile naszym admirałom zajmie osiągnięcie gotowości przyszłych fregat czy op. Nam potrzebna jest wojna, chyba nie ma innego sposobu na wyeliminowanie tej patologi z MONu jak fizyczna eliminacja lub degradacja i odesłanie na front jako szeregowy.