Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Odrzutowy Kızılelma - nowy BSP firmy Baykar

20 listopada na pasie startowym ośrodka szkolnego i testowego AKINCI w Çorlu w prowincji Tekirdağ zakończono trwające tydzień próby naziemne najnowszego bojowego bezzałogowego aparatu latającego (Unmanned Combat Aerial Vehicle) z portfolio prywatnej firmy Baykar.

Mowa tutaj o napędzanym silnikiem odrzutowym bezpilotowcu Bayraktar Kızılelma. Zwieńczeniem tych prób, co warto zaznaczyć stanowiących ostatni etap „lądowego” przygotowania aparatu do lotu, było kołowanie po pasie startowym. Wykonano je całkowicie w trybie autonomicznym bez jakichkolwiek zabezpieczeń fizycznych. Załoga firmy, z jej prezesem i główny inżynierem Selçukiem Bayraktarem na czele, nadzorowała przebieg próby z pomieszczenia kontrolnego.

W trakcie zakończonych prób naziemnych przetestowano także wszystkie kluczowe systemy pokładowe odpowiadające zarówno za bezpieczne poruszania się w przestrzeni powietrznej, jak też poprawne i optymalne wykonywanie misji. Na chwilę obecną według obowiązującego harmonogramu dziewiczy lot najnowszy UCAV wykona już w pierwszym kwartale przyszłego roku, choć po zakończonych z sukcesem próbach naziemnych pojawiły się pogłoski, że może wznieść się w powietrze jeszcze w tym roku.

Kızılelma zbudowany został w ramach programu MİUS (Muharip İnsansız Uçak Sistemi pol. bezzałogowy bojowy system powietrzny). Prace nad system zainicjowano już w 2013 roku, ale za największy krok milowy uznaje się upublicznienie projektu koncepcyjnego nowego bezzałogowca, znanego wówczas pod nazwą Bayraktar MİUS, co nastąpiło 20 lipca 2021 roku. Oficjalną, znaną obecnie nazwę ujawniono dopiero 12 marca bieżącego roku.

Drugi prototyp, tzw. produkcyjny, który zakończył wspomniane na wstępie próby, po raz pierwszy zademonstrowano opinii publicznej podczas pokazów lotniczych Teknofest Black Sea, które odbyły się w Samum od 30 sierpnia do 6 września bieżącego roku. Głównym zadaniem, do którego nowy UCAV był projektowany od samego początku, to m.in.: zwalczanie celów powietrznych, w tym samolotów myśliwskich przeciwnika. Poza wymogiem wysokiej manewrowości (uzyskanej dzięki zastosowaniu układu konstrukcyjnego kaczka z dwoma rozchylonymi na boki sterami kierunku) niezbędnej w walce powietrznej, nowy UCAV ma być w stanie operować także z krótkich pasów startowych, w tym z pokładu okrętów lotniczych bez wykorzystania systemów wspomagających podczas startu i wyhamowywanych za pomocą aerofiniszerów.

Maksymalna masa startowa UCAV Kızılelma wynieść ma 6000 kg przy długości 10,0 m, rozpiętości skrzydeł 14,7 m i wysokości 3,3 m. Zapas paliwa umożliwić ma operowanie w odległości do 500 Mm od bazy. Pierwsze wersje jakie trafić mają m.in. na pokład przechodzącego obecnie próby morskie uniwersalnego okrętu desantowego z ciągłym pokładem lotniczym Anadolu (L 400) znane są jako Kızılelma-A. Osiągać one będą wysoką prędkość poddźwiękową (maks. Ma=0,9, a przelotową Ma=0,6), a ich napęd stanowić ma silnik Iwczenko-Progress AI-25TLT. Odmiana sygnowana literą B ma być już zdolna do przekraczania bariery dźwięku, co będzie możliwe dzięki wykorzystaniu mocniejszego silnika AI-322F. Planowana jest opracowanie także trzeciej wersji Kızılelma-C z dwoma silnikami AI-322F z dopalaczami. Deklarowany udźwig uzbrojenia wynieść ma 1500 kg, które w całości przenoszone będzie wewnątrz wydzielonych komór. W nosie maszyny docelowo zainstalowany ma zostać krajowy radar z anteną o elektronicznym skanowaniu fazowym (AESA) bliżej nieokreślonego typu. Pułap operacyjny nowego aparatu ustalono na 10 670 m, co czyni z niego BSP typu HALE (High Altitude Long Endurance).

Ciekawostką, o której warto wspomnieć, jest autograf złożony na sterach kierunku prototypowych egzemplarzy przez założyciela firmy Baykar Özdemira Bayraktara, który zmarł 18 października ubiegłego roku.

Kızılelma jest pierwszym opracowany w Turcji (i nie tylko) bezzałogowym samolotem myśliwskim zbudowanym z zastosowaniem najnowszych zdobyczy technologii obniżającej skuteczną powierzchnię odbicia radiolokacyjnego. Jest także zwieńczeniem ponad 20 lat doświadczeń firmy Baykar z aparatami bezzałogowymi różnej klasy.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc