Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Nowy projekt okrętu patrolowego dla sił morskich Kanady

Wizja artystyczna OPV typu Vigilance pokrytego kamuflażem. Fot. Vard Marine Inc.

31 maja, w trakcie odbywającego się w Ottawie, salonu CANSEC 2023 należąca do koncernu Fincantieri stocznia Vard Marine Inc. zaprezentowała swoją wizję okrętu patrolowego Vigilance dla Royal Canadian Navy.

W celu propagowania swojej koncepcji utworzony został zespół pod przewodnictwem Vard Marine Inc. znany jako Team Vigilance. W jego skład weszli m.in.: kanadyjska stocznia Heddle Shipyards, kanadyjski oddział koncernu Thales, duńska firma SH Defence oraz wspomniany już koncern Fincantieri S.p.A. Nowy projekt został dostosowany do specyficznych wymagań MRC. Celem inżynierów jest pogodzenie ze sobą niekoniecznie zbieżnych cech, jak elastyczność oraz adaptacyjność konstrukcji przy zachowaniu ograniczonych wymiarów i co najważniejsze kosztów zakupu i późniejszej eksploatacji. Jednym z elementów wyposażenia będą moduły zadaniowe z ekosystemu znanego jako The Cube zaprojektowanego przez koncern SG Defence. System ten opiera się na wykorzystaniu 20- oraz 40-stopowych kontenerów wyposażonych w specjalne adaptery i wewnętrzne systemy transportowe tzw. Flex Frame. Do chwili obecnej opracowano prawie 300 różnych jego odmian w tym m.in.: moduły ratownicze SAR, moduły napędowe oraz moduły z wyrzutniami celów pozornych. Jednym z najbardziej rozpowszechnionych jest zdecydowanie moduł przeznaczony do stawiania min, który zakontraktowany został m.in. przez Hiszpanię, zainteresowanie wyrazili także Brytyjczycy oraz Finowie.

Nowe jednostki od początku projektowane są z myślą wykorzystania na szeroką skalę bezzałogowych pojazdów operujących w każdym ze środowisk tj. aparaty latające (UAV), jednostki nawodne (USV), a także podwodne (AUV oraz ROV). Pierwszym z wymienionych będzie najprawdopodobniej CU-176 Gargoyle (lokalna nazwa szwedzkiego UMS Skeldar V-200) i jako jedyny będzie występował w każdej konfiguracji jednostki, stąd też otrzyma swój własny hangar oraz lądowisko. Pozostałe bezzałogowce będą zabierane na pokład w zależności od wymaganej konfiguracji.

W konstrukcji okrętu uwzględniono dwa miejsca gdzie transportowane będą moduły misyjne: jest to pokład rufowy oraz hangar na śródokręciu, do którego dostęp możliwy będzie od lewej burty. W zależności od doboru komponentów można zainstalować tam żuraw do wodowania i podejmowania z wody USV, a także AUV oraz ROV (bądź też klasycznych półsztywnych łodzi typu RHIB), jak również umieścić kolejne kontenery systemu The Cube. Wielkość dostępnego pokładu rufowego dobrana została tak, by możliwe było przenoszenie tam kontenerów o długości od 10 do nawet 40 stóp.

Docelowo jednostki tego typu mają zastąpić eksploatowane przez Royal Canadian Navy od 1996 roku okręty patrolowe (klasyfikowane jako okręty obrony wybrzeża) typu Kingston, których w służbie znajduje się 12 sztuk. Na chwilę obecną nie ujawniono żadnych parametrów taktyczno–technicznych nowych patrolowców. Na podstawie analiz dostępnych rysunków i wizualizacji założyć można, że długość kadłuba oscylować będzie w granicach 80 m. Oznacza to że może być on pochodnym projektu Vard 7 078. Lub też umiejscowiony zostanie w hierarchii pomiędzy nim a projektem 7 080 (do tego typu należą m.in. dwa służące w Siłach Morskich Irlandii okręty patrolowe typu Róisín).

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc