Zaloguj
reklama Świdnik
reklama Świdnik
reklama Świdnik
reklama Świdnik

Nowy poduszkowiec US Navy zdał test dokowania

Zakończono testy współpracy nowego poduszkowca desantowego LCAC 101 z dokiem okrętu USS Carter Hall. Fot. NAVSEA

LCAC 101, prototyp serii nowych poduszkowców desantowych SSC pomyślnie przeszedł testy interoperacyjności z dokiem okrętu desantowego USS Carter Hall i zademonstrował, że jednostka jest o kolejny krok bliżej do pełnej integracji z US Navy.

Poduszkowiec LCAC 101 i kolejne jednostki seryjne powstają w ramach programu SSC (Ship to Shore Connector, pol. łącznik okręt-brzeg) zainicjowanego na początku tego stulecia. Ma on duże znaczenie dla Marynarki Wojennej i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych Ameryki. Obecnie US Navy eksploatuje 72 seryjne poduszkowce starszego typu LCAC (Landing Craft Air Cushion) i egzemplarz doświadczalny. Te amfibijne poduszkowce desantowe z obwodową poduszką powietrzną służą do transportu techniki wojskowej, żołnierzy, sprzętu i ładunków pomiędzy okrętem desantowym a lądem, w tym nieprzygotowanym brzegiem (plażą).

Fot. NAVSEA

W ramach pierwszej fazy testowania współpracy SSC z okrętem desantowym zweryfikowano wymagania użytkownika, wykonując wiele wejść i wyjść z pokładu dokowego USS Carter Hall (LSD 50, typ Harpers Ferry). Nowe poduszkowce są budowane w podobnej konfiguracji, wymiarami i prześwitami do starszego typu LCAC, zapewniając kompatybilność z istniejącymi okrętami amfibijnymi wyposażonymi w doki do transportu pływających środków transportowych. Wprowadzono natomiast szereg udoskonaleń, o których szerzej pisaliśmy w „Wojsku i Technice” 7/2020.

Test wykonany w oparciu o ośrodek Naval Surface Warfare Center Panama City Division był zwieńczeniem miesięcy przygotowań. Próba miała również akcent historyczny, ponieważ w Panama City na Florydzie znajduje się Centrum Doskonalenia Pojazdów na Poduszce Powietrznej Marynarki Wojennej (US Navy Air Cushion Vehicle Center of Excellence), mające na koncie pierwsze w historii operacje na pokładzie dokowym, które miały miejsce koło Panama City w 1985 roku, pomiędzy starym LCAC 01 a USS Whidbey Island (LSD 41).

Wraz z niedawną dostawą LCAC 103 do US Navy i jego przebazowaniem do NSWC Panama City, program wszedł obecnie w etap produkcji seryjnej i obejmuje jednostki LCAC 104 – 116. Dostawa czterech kolejnych poduszkowców jest zaplanowana jeszcze w tym roku kalendarzowym.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc