Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Nowy norweski patrolowiec arktyczny podniósł banderę

Fot. Forsvarsmateriell

16 listopada podniesiono banderę na KV Jan Mayen (W 310), pierwszym z trzech nowych patrolowców arktycznych dla Straży Wybrzeża Królestwa Norwegii. Matką chrzestną okrętu została minister sprawiedliwości Emilie Enger Mehl.

Trzy nowe jednostki Kystvakten: KV Jan Mayen, KV Hopen i KV Bjørnøya to jedne z największych i najdroższych nabytków sektora obronnego w Norwegii. Okręty zastąpią trzy stare jednostki typu Nordkapp, które zostały zbudowane w latach 80.

Firma Vard Group AS buduje trzy patrolowce, a ich koszt to 7,2 mld NOK. Za zakup odpowiada Agencja zaopatrywania (Forsvarsmateriell). Umowa między Forsvarsmateriell a stocznią Vard Langsten na budowę trzech jednostek typu Jan Mayen została podpisana 25 czerwca 2018 roku. Budowa kadłuba KV Jan Mayen rozpoczęła się stoczni Vard Tulcea w Tulczy w Rumunii w 2020 roku. We wrześniu 2021 roku kadłub przybył do stoczni Vard Langsten w norweskim Tomrefjord. Od tego czasu okręt otrzymał bogate wyposażenie, przeszedł testy i kompletację. Kolejną parę kadłubów także zbudowali rumuński stoczniowcy.

Zgodnie z planem KV Jan Mayen ma zostać formalnie przekazany przez Vard do Forsvarsmateriell zaraz po nowym roku. Pozostałe patrolowce, KV Bjørnøya i KV Hopen, mają być gotowe - odpowiednio - w 2023 i 2024 roku.

Fot. Forsvarsmateriell

Ze względu na gotowość i bezpieczeństwo dostaw oraz zapewnienie kompetencji w Norwegii, do konkursu na budowę patrolowców dopuszczono tylko norweskie stocznie. Projekt przyniósł pozytywne efekty zarówno dla lokalnego przemysłu, jak i miejsc pracy. Vard, który buduje okręty, w dużej mierze korzysta z usług krajowych podwykonawców.

Patrolowce typu Jan Mayen mają długość 136,4 m i są tym samym o 31 m dłuższe niż jednostki typu Nordkapp. Wyporność pełna wynosi 10 400 ton, a więc jest trzykrotnie większa niż w przypadku poprzedników. Okręty umożliwiają zaopatrywanie śmigłowców w paliwo w zawisie w czasie tzw. operacji HIFR (Helicopter In Flight Refueling). Mogą pomieścić w kabinach ponad 100 osób i przebywać na morzu do ośmiu tygodni bez uzupełniania zapasów. Patrolowce są wyposażone w system ochrony przed bronią masowego rażenia CBRN (Chemical Biologic, Radiation and Nuclear). Uzbrojenie i wyposażenie elektroniczne obejmują: 40 mm armatę Bofors z systemem kierowania ogniem Saab 9LV z radarem CEROS 200, zdalnie kierowane stanowiska uzbrojenia z wkm 12,7mm, radar trójwspółrzędny Hensoldt TRS-3D z interrogatorem MSSR-2000 i sonar Kongsberg SS 1221. Mają też zaplecze szpitalne i sanitarne.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc