25 stycznia dowództwo lotnictwa morskiego Stanów Zjednoczonych poinformowało o podpisaniu wieloletniej umowy z korporacją Textron w sprawie dostawy wielosilnikowych samolotów szkolno-treningowych nowego pokolenia.
Nowe samoloty mają zastąpić obecnie używane Beechract T-44 Pegasus (zmilitaryzowana odmiana turbośmigłowego King Air 90). Zgodnie z dostępnymi informacjami, przyszły T-54A będzie bazować na rozwiązaniach modelu Beechcraft King Air 260. Ogólnie projekt METS (Multi-Engine Traning System) ma kosztować Departament Obrony Stanów Zjednoczonych około 677 mln USD, a I faza 113 mln USD. Obejmuje ona dostawę dziesięciu pierwszych egzemplarzy seryjnych oraz certyfikację zaproponowanych rozwiązań. Docelowo Textron może liczyć na sprzedaż 64 egzemplarzy.
Przyszły T-54A ma pozwolić na poprawę jakości szkolenia pilotów wielosilnikowych maszyn eksploatowanych przez lotnictwo morskie Stanów Zjednoczonych oraz Korpusu Piechoty Morskiej i Straży Wybrzeża. Po ukończeniu procesu szkolenia na T-54A piloci mają trafiać do jednostek przeszkalających ich na docelowy typ statku powietrznego: V-22 Osprey, E-2D Hawkeye, C-130 Hercules czy P-8A Poseidon. Głównym miejscem stacjonowania będzie baza lotnicza w Corpus Christi w stanie Teksas, gdzie mieści się ośrodek szkolenia pilotów wielosilnikowych maszyn lotnictwa morskiego.
METS to kolejny etap modernizacji procesu szkolenia pilotów amerykańskiego lotnictwa morskiego. Na etapie podstaw kształcenia NAVAIR korzysta z gotowych rozwiązań, które są tańsze i efektywne ekonomicznie. Świetnym przykładem jest choćby program AHTS, w ramach którego Amerykanie zamówili 130 lekkich śmigłowców Leonardo TH-73A Thrasher.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu