3 stycznia rosyjska agencja informacyjna Interfaks-AWN podała, że myśliwce wielozadaniowe Su-30SM2, czyli najnowsza wersja obecnie produkowanego Su-30SM wejdzie do linii nie szybciej niż w 2023 r. Natomiast według rosyjskiego dziennika „Izwiestia” nowe Su-30SM2 w pierwszej kolejności wzmocnią lotnictwo morskie Floty Bałtyckiej.
Interfaks-AWN w swoich doniesieniach powołuje się na anonimowe źródła w rosyjskim przemyśle zbrojeniowym, zapewne w Zjednoczonej Korporacji Lotniczej (OAK – Objedinionnaja awiastroitielnaja korporacyja). Obecnie trwają badania w locie zremotoryzowanego seryjnego egzemplarza Su-30SM, na którym zabudowano docelowy napęd przewidziany do wersji Su-30SM2. Chodzi o silniki AL-41F-1S (Izdielije 117S), obecnie napędzające myśliwce wielozadaniowe Su-35S. Wykorzystywany do badań w locie zremotoryzowany egzemplarz Su-30SM otrzymał oznaczenie Su-30SM(D). Źródło Interfaksu twierdzi, że harmonogram badań w locie ma planowo zakończyć się w grudniu 2023 r., co w praktyce oznacza, że dostawy seryjnych Su-30SM2 będą mogły rozpocząć się najszybciej w 2024 r. Testy powietrzne obejmują 150 lotów, z czego przeprowadzono już ok. 10%.
Ujednolicenie silników Su-35S i Su-30SM2 ułatwi eksploatację i obniży jej koszty. Poza tym nowy napęd zwiększy możliwości operacyjne samolotu Su-30SM. Nowy silnik ma dysze z wielopłaszczyznowym wektorowaniem ciągu, a nie tylko z dwupłaszczyznowym jak AL-31FP w Su-30SM obecnie. Poza tym Su-30SM2 z nowymi silnikami o większym o ok. 16% ciągu, mniejszym zużyciu paliwa i wyższym resursie będzie miał wyższe parametry czasoprzestrzenne przy tej samej ilości przenoszonego paliwa. Wśród innych udoskonaleń wersji Su-30SM2 wymienia się odmłodzoną awionikę, w tym zmodernizowaną pokładową stację radiolokacyjną lub nawet nową z aktywnym fazowanym szykiem antenowym (ros. AFAR) i rozszerzony zestaw uzbrojenia podwieszanego, a także nowy system radionawigacyjny i łączności, tzw. OSNOD (objediniennaja sistiema swiazi, obmiena dannymi, nawigacyi i opoznawanija), z nowym łączem taktycznej wymiany danych, kompatybilnym z myśliwcami wielozadaniowymi Su-57S i bezzałogowymi systemami powietrznymi.
Natomiast jeszcze 29 grudnia internetowe wydanie dziennika „Izwiestia” opublikowało artykuł, w którym napisano, że pierwsze egzemplarze Su-30SM2 trafią do linii już pod koniec 2022 r. Dziennik powołuje się na informacje uzyskane w resorcie obrony. Podaje nawet, że pierwsze Su-30SM2 trafią do 4. Gwardyjskiego Morskiego Szturmowego Pułku Lotniczego w Czerniachowsku, czyli głównej lotniczej siły uderzeniowej Lotnictwa Morskiego Floty Bałtyckiej WMF w obwodzie kaliningradzkim. Obecnie wyposażenie 4. Pułku jest mieszane, prócz nowych Su-30SM są to także stare samoloty serii Su-24M. I to właśnie one będą zastąpione nowym myśliwcami wielozadaniowymi. W ten sposób 4. Pułk razem z 689. Pułkiem Lotnictwa Myśliwskiego (myśliwce Su-27SM/SM3, także przewidziane do wymiany na nowe samoloty w najbliższych latach) stacjonującym w Czkałowsku będą zasadniczą lotniczą siłą OPL w obwodzie kaliningradzkim. Personel 4. Pułku miał już rozpocząć szkolenie przygotowujące do eksploatacji nowego typu samolotu. Ten rok pokaże czy „Izwiestia”, czy raczej Interfaks-AWN ma lepsze źródła i rację. „Izwiestia” przypomina także, że prócz zamówienia 21 fabrycznie nowych Su-30SM2, Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej podpisało oddzielny kontrakt na modernizację nieujawnionej liczby Su-30SM do poziomu SM2 (Siły Zbrojne Federacji Rosyjskiej, WWS i WMF łącznie, mają ok. 130 tych myśliwców).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu