29 grudnia w dowództwie Sił Morskich Portugalii (Instalações Centrais de Marinha) w Lizbonie podpisano umowę na budowę sześciu nowych okrętów patrolowych tzw. trzeciej serii NPO (navios patrulha oceânicos 3ª Série).
Dokument podpisany został przez dyrektora generalnego Państwowych zasobów obronnych DGRN (Direção-Geral de Recursos da Defesa Nacional) Vasco Manuel Dias Hilário oraz prezes grupy Martifer (do której należy stocznia wybrana do realizacji umowy) Pedro Duarte. Jego wartość opiewa na kwotę 300 mln EUR, a na uroczystości obecni byli także m.in. sekretarz stanu ds. obrony Carlos Lopes Pires, a także dowódca Marinha Portuguesa adm. Henrique Eduardo Passaláqua de Gouveia e Melo. W trakcie swojego przemówienia admirał zdradził, że nowe jednostki będą konstrukcjami modułowymi zdolnymi zarówno do wykrywania i zwalczania okrętów podwodnych, jak i pełnić będą rolę platformy dla bezzałogowych pojazdów latających (UAV) oraz nawodnych (USV) i podwodnych (UUV). Nowe patrolowce wypełniać będą mogły także zadania związane ze zwalczaniem wycieków ropopochodnych oraz inne „standardowe” zadania dla tej klasy okrętów.
Zamówione okręty stanowią trzecią transzę produkcyjną jednostek patrolowych typu Viana do Castelo (proj. NPO2000). Obecnie od 2011 roku w służbie MP znajdują się cztery tego typu jednostki należące do dwóch serii, przy czym pierwszą transzę stanowią: Viana do Castelo (P 360), Figueira da Foz (P 361) a drugą Sines (P 362) oraz Setúbal (P 363). Dotychczas znane są nazwy dwóch pierwszych nowych NPO tj. Funchal (P 364) oraz Aveiro (P 365), które mają podnieść bandery odpowiednio w 2027 i 2028 roku. Kolejne cztery przekazywane będą parami w 2029 (P 366 i 367) i 2030 roku (P 368 i 369). Zaprezentowana w dniu podpisania umowy wizualizacja nowej serii NPO przedstawiała jednostkę zbliżoną pod względem sylwetki do NPO2000, przy czym warto wspomnieć o dwóch najbardziej rzucających się w oczy zmianach: nowego piramidalnego masztu skrzynkowego oraz rodzaju zastosowanych pędników, w miejscu dwóch klasycznych wałów napędowych zdecydowano się na taką samą liczbę azipodów (z jedną śrubą ciągnącą). Związane jest to z modernizacją układu napędowego, który teraz będzie skonfigurowany w układzie spalinowo–elektrycznym. Dodatkowo podkreślono wspomnianą modułowość poprzez możliwość przyjęcia na pokład co najmniej dwóch kontenerów TEU, których jeden umieszczony ma być na rufie (prostopadle do linii symetrii okrętu), a drugi przed lądowiskiem (wzdłuż linii symetrii okrętu). Okręty zbudowane zostaną (podobnie jak jednostki drugiej serii) w stoczni West Sea - Estaleiros Navais, Lda w Viana do Castelo. Po wcieleniu do służby zastąpią m.in. dwie pozostające w służbie korwety tj. António Enes (F 471) typu João Coutinho w służbie od 1971 roku oraz João Roby (F 487) typu Baptista de Andrade w służbie od 1975 roku. Okręty patrolowe typu Viana do Castelo, dwóch dotychczasowych serii, legitymują się wypornością pełną 1850 ton przy wymiarach 83,1 x 12,95 x 3,82 m. Z dużą dozą prawdopodobieństwa założyć można że nowe jednostki będą pod tym względem zbliżone.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu