29 czerwca minister obrony Finlandii zatwierdziła projekt zwiększenia możliwości transportowych fińskiej Piechoty Morskiej (fin. Rannikkojääkärit).
Wspomniana autoryzacja umożliwiła złożenie zamówienia w stoczni Marine Alutech Oy Ab z Salo na dostawę 17 kutrów desantowych Watercat M12, znanych też jako typ Jurmo (U 600). Wartość umowy opiewa na kwotę 25,5 mln EUR (poza kutrami w ramach umowy zakupiono także części zapasowe dla już eksploatowanych kutrów tego typu).
Stocznia Marine Alutech pod koniec lat 90. dostarczyła Siłom Morskim Finlandii (Merivoimat) łącznie 38 kutrów tego typu (U 601-638). Są to niewielkie jednostki zaprojektowane do sprawnego i efektywnego wykonywania zadań w bezpośredniej bliskości brzegu. Legitymują się wypornością pełna 13,8 tony i wymiarami 13,1 x 3,65 x 0,7 m. W umieszczonym w części dziobowej zakrytym przedziale desantowym są w stanie przetransportować do 20 w pełni wyekwipowanych żołnierzy, z których każdy zajmuje amortyzowane siedziska z czteropunktowymi pasami bezpieczeństwa, lub zamiennie do trzech ton ładunku. Jego konstrukcja (podobnie jak innych witalnych części jednostki) wzmocniona jest kevlarem. Desant żołnierzy realizowany jest poprzez opuszczaną hydraulicznie rampę dziobową. Jednostki te napędzane są dwoma silnikami wysokoprężnymi Caterpillar C7 o mocy po 331 kW, które zasilają dwa pędniki wodnostrumieniowe Rolls-Royce KaMeWa (obecnie Konsgberg) typu FF375. Przy pełnym ładunku kutry mogą utrzymać stała prędkość marszową powyżej 30 węzłów (i przebyć do 180 Mm) a poruszając się na „pusto” zwiększa się ona do 37 węzłów. Stała załoga składa się z dwóch osób. Nie posiadają uzbrojenia stałego jednak w razie konieczności możliwe jest doposażenie ich w dwa WKM kal. 12,7 mm.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu