Zaloguj

Northrop Grumman zwycięzcą w programie GBSD

8 września siły powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) przyznały firmie Northrop Grumman warty 13,3 miliarda dolarów kontrakt w programie budowy nowej generacji międzykontynentalnych rakietowych pocisków balistycznych GBSD (Ground Based Strategic Deterrent). System GBSD ma zacząć zastępować wysłużone pociski LGM-30G Minuteman III (ICBM) w 2029 r. Northrop był jedynym oferentem w przetargu, po tym jak w lipcu ubiegłego roku wycofał się z niego Boeing.

Program GBSD ruszył w lipcu 2016 r. W sierpniu 2017 r. USAF przyznały wstępne kontrakty firmom: Northrop Grumman oraz Boeing, które otrzymały odpowiednio: 329 i 349 milionów dolarów. Do dalszego etapu programu nie zakwalifikowała się firma Lockheed Martin. Rozpoczęła się wówczas faza opracowania i rozwoju konstrukcji EMD (Engineering and Manufacturing Development), której kulminacją będzie budowa prototypu międzykontynentalnego rakietowego pocisku balistycznego GBSD.

W lipcu 2019 r. z przetargu wycofał się Boeing. Decyzję tę koncern podjął w obliczu zakupu przez Northropa firmy Orbital ATK. Jest to jeden z dwóch amerykańskich producentów silników rakietowych na paliwo stałe z odpowiednim dla projektu o tej skali doświadczeniem i zapleczem produkcyjnym. Po zakupie firma Orbital ATK zmieniła nazwę na: Northrop Grumman Innovation Systems. Boeing argumentował, że nie zdążył wynegocjować z Orbital ATK odpowiednio konkurencyjnej ceny za silniki rakietowe.

Z kolei przejęcie firmy dało Northropowi pełną możliwość kontroli ceny silników w jego przyszłej ofercie. Boeing skarżył się również, że Northrop opóźniał podpisanie porozumienia z firmą Northrop Grumman Innovation Systems, wymagając od Boeinga udostępnienia szczegółów projektu prototypu pocisku GBSD.

Wycofanie się Boeinga z programu automatycznie dawało pewne zwycięstwo Northropowi. Wielu analityków uważało taką sytuację za niewłaściwą. Postulowano, aby siły powietrzne zmieniły specyfikację przetargu, rozpisały go na nowo, albo rozpisały oddzielny przetarg na dostawę silników. Pojawił się również postulat o utworzeniu pod egidą USAF biura konstrukcyjnego zrzeszającego wszystkie mogące wziąć udział w programie firmy. Siły powietrzne nie zmieniły jednak ani specyfikacji ani planu przetargu.

W grudniu 2019 r. Northrop Grumman przedłożył projekt pocisku GBSD, natomiast Boeing potwierdził swoje wyjście z programu. Głównymi podwykonawcami Northropa w programie GBSD są firmy: Aerojet Rocketdyne, Bechtel, BRPH, Clark Construction, Collins Aerospace, General Dynamics, HDT Global, Honeywell, Kratos, L3 Harris, Lockheed Martin, Parsons oraz Textron Systems.

W ciągu 20 lat trwania programu GBSD jego koszt ma zamknąć się w kwocie około 63 miliardów dolarów. Celem programu jest nie tylko zastąpienie użytkowanych obecnie bojowo 450 pocisków międzykontynentalnych Minuteman III. W ramach GBSD całkowicie zmodernizowane zostaną podziemne silosy, w których stacjonują pociski, podziemne stanowiska bojowe (odpalania), jak również systemy łączności oraz infrastruktura towarzysząca.

(Paweł Henski) Foto: USAF
reklam Lockheed Martin
reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • Reklama Kongsberg
  • reklama Telesystem

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc