20 marca konsorcjum NHIndustries poinformowało, że 17 marca dostarczyło użytkownikowi jubileuszowy, 500., egzemplarz seryjny wielozadaniowego śmigłowca transportowego rodziny NH90.
Maszyna, w konfiguracji TTH, została dostarczona do lotnictwa armii francuskiej. Wydarzenie miało miejsce w zakładach koncernu Airbus, które mieszczą się w Marignane. Była to jednocześnie okazja do podsumowań programu, którego ostatnie miesiące są wyboiste.
Pierwszy seryjny NH90 został dostarczony w grudniu 2006 roku do niemieckich sił zbrojnych. Od tego czasu konsorcjum NHIndustries dostarczało wiropłaty do czternastu państw świata zastępując maszyny poprzedniej generacji. W toku eksploatacji utracono przynajmniej trzy egzemplarze (1 czerwca 2008 roku włoski, 19 lipca 2012 NH90TTH należący do Omanu, a 19 lipca 2020 roku NH90NFH Królestwa Niderlandów). Trzy kolejne odniosły poważne uszkodzenia i dotychczas brak informacji o ich losie.
Pomimo lat eksploatacji, na jaw wychodzą kolejne problemy, które doprowadziły do zapoczątkowania procesu wycofywania NH90 ze służby w niektórych państwach. Tego typu decyzje zapadły w Norwegii (rząd w Oslo zdecydował się na zamówieniu pierwszych MH-60R Seahawk), Australii (w ich miejsce zamówiono już UH-60M Black Hawk oraz kolejne MH-60R Seahawk), Belgii (planowany jest zakup około piętnastu H145M) oraz w Szwecji (planowana jest kombinacyjny zakup kolejnych UH-60M Black Hawk oraz MH-60R Seahawk).
Pomimo tego główni klienci kontynuują zamawianie NH90 na swoje potrzeby. Można tu wymienić Republikę Federalną Niemiec oraz Francję. Nie można wykluczyć, że na podobny krok zdecydują się kolejni.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu