8 listopada Ministerstwo Obrony Hiszpanii poinformowało o zamówieniu studium wykonalności dotyczącego możliwości integracji wielozadaniowych śmigłowców pokładowych NH90NFH z pociskami przeciwokrętowymi NSM.
Powyższe prace mają kosztować budżet hiszpański 10 mln EUR. Same prace mają określić sens ewentualnego zamówienia nowych śmigłowców do 2030 roku. Jest to związane z planami dotyczącymi kontynuacji modernizacji sprzętowej hiszpańskiego lotnictwa morskiego – obecnie dysponuje ono dwunastoma SH-60B Seahawk. W ramach pierwszej fazy Madryt zamówił już osiem wielozadaniowych Lockheed Martin MH-60R Seahawk (umowa produkcyjna została zawarta w październiku 2023 roku). Ich dostawy mają zostać zrealizowane do marca 2027 roku.
Hiszpanie są zainteresowani zakupem kolejnych NH90, tym razem w pokładowej konfiguracji NH90NFH. Jednym z kluczowych aspektów jest możliwość integracji kierowanych pocisków przeciwokrętowych Kongsberg NSM, które mają być uzbrojeniem m.in. fregat rakietowych typów F-100 (w ramach planowanych remontów i modernizacji) oraz nowych typu F-110.
Dotychczas, w dwóch transzach, Hiszpanie zamówili 45 NH90 w wersji transportowej TTH. Zgodnie z planami trafią do jednostek transportowych, poszukiwawczo-ratunkowych oraz desantowych do wojsk lądowych, Sił Powietrznych oraz lotnictwa morskiego. Ich dostawy mają pozwolić na wymianę generacyjną – Hiszpanie już wycofali z linii transportowe SH-3D Sea Kimg oraz część AB-212. Dodatkowo NH90TTH mają pozwolić na wycofanie SH-60F Seahawk (skonfigurowanych do realizacji zadań transportowo-desantowych).
Według mediów hiszpańskich, rząd w Madrycie jest zainteresowany zakupem 20 śmigłowców pokładowych NH90NFH, których miałyby zostać dostarczone w latach 2030-33. Dzięki temu lotnictwo morskie będzie dysponować dwoma typami wielozadaniowych wiropłatów pokładowych zdolnych do zwalczania okrętów podwodnych oraz nawodnych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu