Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Navantia pomyślnie zakończyła testy systemu AIP do okrętów podwodnych

Prototypowy Isaac Peral niedługo zasili Armada Española, ale AIP otrzyma dopiero w czasie pierwszego remontu. Fot. Navantia

15 września hiszpańska państwowa grupa stoczniowa Navantia ogłosiła pomyślnie zakończenie fabrycznych testów akceptacyjnych systemu AIP BEST przeznaczonego do okrętów podwodnych S-80.

System BEST (Bio-Ethanol Stealth Technology) to pomocniczy system napędowy klasy AIP (Air Independent Propulsion), umożliwiający zanurzonemu okrętowi podwodnemu na wytwarzanie prądu bez dostępu powietrza atmosferycznego. BEST opracowano na potrzeby programu jednostek S-80 budowanych przez Navantię dla Armada Española.

Ten kamień milowy, kluczowy dla programu S-80, pozwolił Navantii ostatecznie zweryfikować wydajność i możliwości operacyjne BEST w symulowanym środowisku operacyjnym, tj. na lądzie, ale z wysokim stopniem wierności odpowiadającym warunkom, które system będzie musiał wytrzymać podczas prawdziwej misji na zanurzonym okręcie. Osiągnięcie to było możliwe dzięki obiektom badawczym zbudowanym w tym celu w stoczni w Kartagenie. Obiekty te mają unikalne możliwości, takie jak symulacja zanurzenia operacyjnego okrętu i jego prędkości postępowej pod wodą lub możliwość przetestowania całej sekcji okrętu podwodnego, która integruje system – o długości 12 metrów i wadze około 400 ton – przed wstawieniem go pomiędzy odpowiednie bloki kadłuba mocnego budowanej jednostki.

Sukces osiągnięty w tym kamieniu milowym umożliwia dostarczenie BEST do montażu na okręcie podwodnym S-83 (przyszły Cosme García), który zgodnie z planem będzie pierwszym wyposażonym w AIP. Pierwsze dwa okręty serii, które mają zostać dostarczone Marynarce Wojennej Królestwa Hiszpanii, Isaac Peral (S-81) i Narciso Monturiol (S-82), otrzymają ten system podczas ich pierwszych dużych remontów planowych.

System AIP BEST firmy Navantia jest jedną z głównych innowacji zastosowanych w okrętach podwodnych typu S-80, które zapewnią konwencjonalnym okrętom podwodnym z napędem spalinowo-elektrycznym zwiększenie możliwości taktycznych. Jednostki takie są zmuszone płynąć blisko powierzchni przez kilka godzin, w trakcie których, dzięki masztowi powietrznemu (chrapom) może pracować silnik spalinowy napędzający prądnicę, aby naładować baterie akumulatorów. Wtedy są łatwe do wykrycia przez wroga i szczególnie narażone na atak. Okręty podwodne wyposażone w AIP mogą uniknąć tego ryzyka dzięki możliwości ładowania akumulatorów w zanurzeniu na dużych głębokościach, co znacznie wydłuża ich podwodny zasięg.

Innowacja BEST opiera się na ogniwach paliwowych i jest on zaliczany do tzw. systemów trzeciej generacji, czyli tych, które wykorzystują wodór wytwarzany na okręcie w procesie reformingu paliwa – w tym przypadku bioetanolu – zamiast czystego, zmagazynowanego wodoru. Pozwoli to hiszpańskim okrętom podwodnym na pływanie do trzech tygodni w zanurzeniu z sygnaturami porównywalnymi do nawigacji z wykorzystaniem energii elektrycznej z baterii.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc