Zaloguj

Navantia dostarczyła trzecią korwetę Arabii Saudyjskiej

Fot. Navantia

4 grudnia hiszpańska państwowa grupa stoczniowa Navantia przekazała Królewskiej Marynarce Wojennej Arabii Saudyjskiej trzecią korwetę zbudowaną w jej stoczni w San Fernando.

Ceremonia przekazania korwety Hail (832) odbyła się w obiektach stoczni w San Fernando w Zatoce Kadyksu. Budowę okręty rozpoczęto trzy lata wcześniej od cięcia blach (wrzesień 2019 roku), spełniając tym samym zarówno wymagające wymagania jakościowe, jak i wyśrubowane terminy.

Korweta Hail należy do typu Alfa 3000 (w zasadzie są to fregaty lekkie, rozwinięcie modelu Avante 2200, ponad 2500 ton wyporności standardowej). Pięć takich jednostek Królestwo Arabii Saudyjskiej zakontraktowało 12 lipca 2018 roku. Program, którego ostatni okręt ma być dostarczony w 2024 roku, obejmuje oprócz budowy korwet także wsparcie cyklu ich eksploatacji przez pięć lat od dostarczenia prototypu, z opcją na kolejne pięć lat.

Jednostki omawianego typu wypierają ponad 2500 ton, przy 104 m długości i 14 m szerokości. Napęd czterema silnikami wysokoprężnymi MTU 12V1163 TB93 zapewnia prędkość około 24 węzłów. Załoga składa się z 92 osób, ale miejsc jest 112.

Okręty mają uzbrojenie składające się z: ośmiu przeciwokrętowych pocisków kierowanych MBDA MM40 Exocet Block 3C, wyrzutni pionowej Sylver A50 do 16 pocisków przeciwlotniczych MBDA VL MICA, 76 mm armaty automatycznej Leonardo Oto Melara Super Rapid, 35 mm artyleryjskiego zestawu obrony bezpośredniej Rheinmetall Millennium, dwóch trójrurowych wyrzutni torped kalibru 324 mm, dwóch 20 mm stanowisk Nexter Narwhal, dwóch wyrzutni celów pozornych Lacroix Sylena Mk2 oraz hangaru i lądowiska do wielozadaniowego śmigłowca pokładowego Lockheed Martin MH-60R Seahawk. Zasadniczym systemem obserwacji technicznej jest radar trójwspółrzędny z anteną obrotową AESA Leonardo Kronos Naval.

Warta 1,8 mld EUR umowa jest na razie najdroższym przedsięwzięciem eksportowym Navantii. Ale współpraca Madrytu i Rijadu nie dotyczy tylko okrętów. Bardzo ważnym aspektem jest też wyszkolenie łącznie ok. 500 saudyjskich marynarzy i techników oraz umowa na transfer technologii w zakresie systemów zarządzania walką CMS. Nauka odbywa się w nowo postawionym budynku Navantia Training Centre w San Fernando, niedaleko od stoczni. Obejmuje ona również świadczenie usług, takich jak zintegrowane wsparcie logistyczne, zapewnienie ośrodków szkoleniowych i treningowych obsługi systemu walki i systemu kontroli platformy okrętów, wsparcie cyklu życia korwet oraz systemy serwisowania w bazie marynarki wojennej w Dżuddzie.

Na podstawie osobnej umowy z września 2019 roku o wartości 975 mln EUR, Navantia dokonała transferu technologi produkcji CMS i integracji systemów walki. W tym celu lokalna spółka SAMI (Saudi Arabian Military Industries) i Navantia utworzyły joint venture SAMINavantia. Jej pierwszym produktem, powstałym na bazie systemu CMS Catiz w oparciu o transfer wiedzy i technologii (TOKAT) jest Hazem, pierwszy saudyjski system zarządzania walką. Stanie się on standardem dla tamtejszej floty, a jego pozyskanie jest rozważane przez inne floty na Bliskim Wschodzie. Navatia prowadzi rozmowy z Rijadem na temat budowy kolejnej serii większych fregat lekkich o wyporności ok. 4000 ton, które będą pierwszymi, jakie otrzymają pełną wersję Hazema.

Ponadto niedawno zawarto kolejny kontrakt dotyczący perspektywicznych okrętów dla Królewskiej Marynarki Wojennej Arabii Saudyjskiej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc