Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Napęd okrętów typu Orkan do naprawy

Komenda Portu Wojennego w Gdyni chce naprawić głowice sterujące silników stanowiących napęd okrętów rakietowych typu Orkan. Wydaje się, że obecna próba powiedzie się. Fot. Łukasz Pacholski

30 marca Komenda Portu Wojennego w Gdyni poinformowała o otwarciu ofert w postępowaniu przetargowym dotyczącym naprawy głowic sterujących silników „Zwiezda” M520 znajdujących się na okrętach rakietowych typu Orkan.


W ramach postępowania, które ogłoszono 22 marca, poszukiwano podmiotu, który zrealizuje naprawę głowic sterujących silników M520, które są zainstalowane na ORP Orkan oraz ORP Piorun. Na wykonanie prac zaplanowano budżet 905 tys. PLN brutto. Ostatecznie do rywalizacji przystąpiło dwóch wykonawców: Stocznia Remontowa NAUTA S.A. (647 tys. PLN brutto) oraz Navy-SAN Sp. z o.o. (715 tys. PLN brutto).

W ramach opisu prac naprawczych, wykonawca ma zrealizować naprawę głowic (trzech sztuk) sterujących zgodną z technologią remontów silników M520 i mechanizmów podwieszanych. Wykonać diagnostykę głowic sterujących w celu sprecyzowania uszkodzeń - wśród wymienionych przez zamawiającego niesprawności wymienia się nieszczelność zaworów sterujących, uszkodzenia mechaniczne, brak przekazania momentu poprzez przekładnię pionową, uszkodzone cięgna sterujące, uszkodzone koła oraz drążki zębate, zużyte elementy drążka sterowania. Wykonawca ma wymienić wszystkie podzespoły i elementy zużyte, uszkodzone oraz negatywnie wpływające na pracę głowic sterujących i proces przesterowania sprzęgła nawrotnego silnika M520.

Co ciekawe, wykonawca ma przeprowadzić demontaż na każdym z trzech okrętów typu Orkan po jednej głowicy sterującej ze wskazanego przez załogę silnika. W miejsce zdemontowanego sprzętu zamontować naprawione głowice sterujące, zabezpieczając pomocnicze procesy technologiczne. Zdemontowane głowice przekazać załodze w stanie nienaruszonym.

W ostatnich miesiącach to drugie podejście do naprawy głowic silników wysokoprężnych M520. Produkowane przez rosyjską firmę PAO „Zwiezda” z Sankt Petersburga zostały zaprojektowane w latach 70. XX wieku. Każdy z Orkanów ma trzy jednostki napędowe tego typu. Planowano modernizację tych okrętów, która miała objąć wymianę silników na nowe produkcji zachodniej - miało to związek z wyeksploatowaniem M520, kosztami remontów oraz brakiem dostępu do fabrycznych części zamiennych. Obecnie wiadomo, że projekt został zarzucony.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

3 comments on “Napęd okrętów typu Orkan do naprawy”

  1. Te okręty powinno się jak najszybciej zastąpić 3-4 większymi od nich korwetami rakietowymi takimi jak Meko A-100 i wymontować z Orkanów nowoczesne wyposażenie jak pociski RBS, elektronikę, łączność i użyć dla nowych jednostek.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc