Zaloguj
reklama PIT-RADWAR

Najnowszy radar Protiwnik w wersji eksportowej

21 maja służby prasowe rosyjskiej centrali eksportu uzbrojenia „Rosoboroneksport” poinformowały o włączeniu do oferty najnowszej stacji radiolokacyjnej typu 59N6-TE. Jest to eksportowy indeks stacji radiolokacyjnej 59N6-Т serii Protiwnik-G. Radar 59N6-T, jak i poprzednie Protiwniki, opracowała i dostarcza spółka FNPC „NNIIRT” (Fiedieralnyj nauczno-proizwodstwiennyj cientr „Niżniegorodskij nauczno-issliedowatielskij institut radiotiechniki”) z Niżnego Nowogrodu, wchodząca w skład Koncernu WKO „Ałmaz-Antiej”.


Stacja 59N6-T zadebiutowała publicznie podczas wystawy Armija 2019. Konstrukcyjnie jest wersją rozwojową stacji 59N6M Protiwnik-G (59N6-E Protiwnik-GE na eksport). Na przykład Białoruś kupiła siedem stacji 59N6M z dostawą w latach 2017 – 2020. W ten sposób na północno-zachodnim kierunku białoruskie Priotiwniki pełnią analogiczną rolę, co sieć sześciu posterunków radiolokacyjnych w Polsce z trzema stacjami Selex ES RAT-31DL i trzema PIT-Radwar NUR-12M. Białoruskie Priotiwniki także pracują w decymetrowym paśmie L, więc mają zbliżone charakterystyki. Zasadnicza różnica leży w ich mobilności (a więc i przeżywalności), bo Priotiwnik-G jest zamontowany na kołowej naczepie, a jego blok antenowy, choć pokaźnych wymiarów, rozkłada się w pięć minut.

Stacja 59N6-TE w pozycji roboczej. Fot. Rosoboroneksport

W przypadku stacji 59N6-T (-TE) tę mobilność zwiększono jeszcze bardziej. Dokładne wymiary anteny stacji 59N6-T są nieznane. Jednak najpewniej są takie same jak 59N6M. Obie stacje mają identycznie umieszczoną na dole antenę systemu „swój–obcy”, natomiast antena główna obu stacji składa się z 42 wierszy antenowych. Jednak antenę 59N6-T osadzono bezpośrednio na samochodowym nośniku, którym jest terenowy Kamaz-6560-53 w układzie 8×8. Pojedynczy zestaw radiolokacyjny składa się z dwóch Kamazów. Jeden jest nośnikiem radaru, a drugi kabiny operatorskiej. Przy zastosowaniu łączności światłowodowej oba wozy mogą być oddalone od siebie maksymalnie o 1 km, a przy łączności radiowej o 15 km. W przypadku stacji 59N6M na jednej naczepie jest i blok antenowy, i kabina operatorska. System zasilania to oddzielna naczepa. Producent deklaruje, że na życzenie odbiorcy stacja 59N6-T też może być wykonana w takiej konfiguracji czy w wersji półstacjonarnej lub też jako wyposażenie stałego posterunku radiolokacyjnego.

Najnowsza stacja 59N6-T, tak samo jak 59N6M, jest trójwspółrzędnym radarem przeznaczonym do wczesnego wykrywania celów na średnich i dużych wysokościach. W 59N6-T zastosowano nową bazę elementową i w przeciwieństwie do wcześniejszych modeli Protiwnika, jest stacją całkowicie półprzewodnikową (prawdopodobnie sufiks T w oznaczeniu znaczy twierdotielnaja, czyli właśnie półprzewodnikowa) z całkowicie cyfrowym generowaniem sygnału i takową jego obróbką. Nie podano pasma, w jakim pracuje 59N6-T, poza stwierdzeniem, że jest to pasmo decymetrowe, ale na pewno jest to pasmo L, jak w poprzednim Priotiwniku.

Kabina operatorska stacji 59N6-TE. Fot. Rosoboroneksport

Stacja 59N6-T służy do wykrywania celów balistycznych i aerodynamicznych, w tym z racji pasma także tzw. stealth, na dystansie do 450 km i wysokości do 200 km. Z racji nowszej bazy elementowej, w tym lepszych komputerów, widać wzrost zasięgu o ok. 50 km w porównaniu z 59N6M. Maksymalna prędkość śledzonych celów pozostała niezmienna i wynosi 8000 km/h (2222 m/s), czyli także tych hipersonicznych. Stacja 59N6-T może śledzić wykryte cele w trybie automatycznym lub półautomatycznym, symultanicznie nie mniej niż tysiąc z nich (skokowo lepszy parametr, w przypadku 59N6M jest to nie mniej niż 150 celów), klasyfikując je wg ośmiu kategorii, m.in. precyzyjna amunicja lotnicza, pociski manewrujące, pociski przeciwradiolokacyjne. 59N6-T może też w trybie radionamierzania ustalać położenie źródła aktywnego przeciwdziałania radioelektronicznego (samolotu WRE). Poza tym, dzięki nowocześniejszej konstrukcji, 59N6-T odznacza się większą od poprzedniczki odpornością na zakłócenia celowe. 59N6-T jest również dostosowana do pracy w ramach międzynarodowej kontroli ruchu powietrznego (systemy Mk XA i ATC RBS). 59N6-T jest kompatybilna z sieciocentrycznymi zautomatyzowanymi systemami dowodzenia OPL, oferowanymi przez rosyjski przemysł, automatycznie przesyłając im dane o celach.

(Adam M. Maciejewski) Foto: Rosoboroneksport
reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc