Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Najnowszy desantowiec US Navy wkrótce rozpocznie służbę

USS Fort Lauderdale w drodze do miasta o tej samej nazwie, gdzie odbędzie się przekazanie jednostki US Navy. Fot. HII

11 lipca, najnowszy amfibijny okręt transportowy US Navy, przyszły USS Fort Lauderdale, rozpoczął swój rejs dostawczy, opuszczając stocznię Ingalls Shipbuilding w Pascagouli w stanie Missisipi. Zacumuje w Fort Lauderdale na Florydzie, a potem w docelowym porcie bazowania w Norfolku w Wirginii.

Podczas tranzytu do Norfolku i przed oddaniem do użytku załoga Fort Lauderdale przeprowadzi ostatnie sprawdzenia kadłuba, systemów mechanicznych i elektrycznych, a także kontrole nawigacyjne, operacje na pokładzie lotniczym i pokładzie dokowym oraz testy systemów bojowych. Ponadto, marynarze będą uczestniczyć w szkoleniach, aby kontynuować doskonalenie znajomości jednostki i sposobów walki ze skutkami ewentualnych awarii.

Okręt desantowy dok (LPD, Landing Platform, Dock) Fort Lauderdale (LPD 28) jest dwunastym amfibijnym okrętem transportowym typu San Antonio należącym do Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych i jest pierwszym okrętem, który otrzymał nazwę od Fort Lauderdale na Florydzie. Jednostkę zamówiono w 2016 roku w stoczni Ingalls Shipbuilding, należącej do korporacji Huntington Ingalls Industries, zaś jej stępkę położono 13 października 2017 roku. Wodowanie okrętu odbyło się 28 marca 2020 roku. Jest ona przy tym pierwszym z dwóch (tym drugim będzie USS Richard M. McCool Jr. LPD 29) desantowców w wariancie przejściowym, poprzedzającym pojawienie się serii Flight II, będącej owocem programu LX(R), która zastąpi okręty dwóch starszych, podobnych do siebie serii: Whidbey Island i Harpers Ferry. Budowę prototypu Flight II - przyszłego USS Harrisburg (LPD 30) - rozpoczęto 16 kwietnia 2020 roku w stoczni HII.

Do tej pory w stoczniach HII Avondale i Ingals powstało 11 okrętów typu San Antonio. Para, określana jako „przejściowa”, posłuży za „poligon doświadczalny” dla serii Flight II, ponieważ już na niej wprowadzono niektóre zmiany opracowane z myślą o Harrisburgu i kolejnych Flight II. Korekty projektu w stosunku do pierwowzoru były podyktowane koniecznością redukcji kosztów jednostkowych nowych okrętów. Chodzi tu m.in. o zastąpienie obu kompozytowych masztów wieżowych, w tym dziobowego zintegrowanego, typowymi trójpodporowymi, zmniejszenie o połowę wielkości pomieszczeń medycznych i szpitala, uproszczenie zestawu elektroniki, w tym zdolności do działania w charakterze okrętów dowodzenia, zmniejszenie hangaru lotniczego, rezygnację z dwóch z czterech silników głównych, zamianę dwudzielnych wrót doku pojedynczymi, czy redukcję liczby przewożonych żołnierzy.

Amfibijne okręty transportowe-doki LPD to jednostki, które przewożą i wysadzają na nieprzygotowany brzeg elementy sił desantowych Marines - ich sprzęt i zaopatrzenie. Używane są do tego zaokrętowane poduszkowce desantowe LCAC, konwencjonalne barki desantowe i amfibijne pojazdy szturmowe AAV wspomagane przez śmigłowce oraz samoloty transportowe pionowego startu i lądowania MV-22.

USS Fort Lauderdale zostanie oddany do eksploatacji w Port Everglades w mieście Fort Lauderdale 30 lipca.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc