Zaloguj
reklama Helikon-Tex
reklama Helikon-Tex

MZKT-550130 – nowa białoruska eksportowa ciężarówka wojskowa

Nowa białoruska ciężarówka MZKT-550130 to samochód wysokiej mobilności taktycznej i średniej ładowności przeznaczony dla użytkowników z lewostronnym ruchem drogowym. Fot. MZKT.

29 stycznia, na wystawie towarzyszącej posiedzenia prezydium Państwowego Komitetu ds. Przemysłu Zbrojeniowego, Mińska Fabryka Ciągników Kołowych (MZKT Volat) zaprezentowała nową ciężarówką – pojazd taktyczny MZKT-550130 z kierownicą po prawej stronie.




Producent z Mińska wielokrotnie otrzymywał zapytania od potencjalnych zagranicznych klientów o możliwość wyposażenia, zdobywającego coraz większą popularność, modelu MZKT-500200 w kierownicę po prawej stronie. Jednocześnie zagraniczni klienci stawiali przed samochodem szereg, których MZKT-500200 w wersji standardowej nie zapewniał. W celu wyjścia naprzeciw tej grupie potencjalnych odbiorców i w celu poszerzenia asortymentu oferowanych aut, kierownictwo przedsiębiorstwa zdecydowało się na przygotowanie nowej wersji MZKT-500200, tym razem z kierownicą po prawej stronie. Wariant ten otrzymał oznaczenie MZKT-550130.

MZKT-550130 to 2-osiowa ciężarówka wysokiej mobilności taktycznej i średniej ładowności (klasy 5 ton). Przeznaczono ją do przewozu osób i różnorodnych ładunków. Ma układ dwuosiowy, z napędem na obydwie osie i kierowany kołami przedniej osi. Napęd stanowi chiński 4-cylindrowy, rzędowy silnik wysokoprężny Weihai WP4.6NQ220E50 o mocy 162 kW/220 KM, przekazujący moment obrotowy za pośrednictwem manualnej, 6-biegowej skrzyni przekładniowej Shaanxi  Fast Gear 6DSX95T. Samochód otrzymał krótką, dzienną, wykonaną we współczesnej stylistyce, dwuosobową kabinę, z płaską, pochyloną, dzieloną szybą przednią, umieszczoną nad zespołem napędowym i klasyczną skrzynię ładunkową z plandeką oraz odchylaną tylną klapą. Spośród głównych różnic między wydaniem MZKT-550130 a seryjnie produkowanym MZKT-500200 można wymienić: montaż kierownicy po prawej stronie, ładowność taktyczną zwiększoną do 5000 kg (MZKT-500200 ‒ 3000 kg), importowane z Chin silnik i skrzynię biegów, wciągarkę o sile uciągu zwiększonej do 7 ton i układ klimatyzacji kabiny. W związku ze wzrostem nośności zastosowano też wzmocnione resory zawieszenia, założono wyłącznie pojedyncze opony o rozmiarze 14.00R20 i wzmocniono konstrukcję ramy. Dodatkowo, w celu zapewnienia odpowiedniego zasięgu, zainstalowano dwa zbiorniki paliwa o pojemności 190 l każdy (w MZKT-500200 dwa zbiorniki po 110 l każdy). Tylny hak holowniczy umożliwia holowanie przyczepy o masie do 8 ton.



Skrzynię ładunkową zaopatrzono zaś m.in. w okienka i otwory wentylacyjne w plandece oraz składane ławki wzdłuż boków.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • Reklama Kongsberg

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc