Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

MSPO 2023: Żmija na platformie zrzutowej

Fot. Marcin Górka

To kolejna premiera na tegorocznym MSPO w Kielcach. Polski producent wspólnie z brytyjską firmą Irvin GQ zaprezentowali Pojazd Dalekiego Rozpoznania o kryptonimie Żmija na platformie zrzutowej ATAX.

Żmija (pojazd o handlowej nazwie „LPU Wirus IV”) to już pojazd znany, jest już na wyposażeniu polskich wojsk dalekiego rozpoznania. Został opracowany i jest produkowany jest  bielską spółkę Concept. Na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach ta polska firma, wraz z brytyjskim Irvin GQ zaprezentowała Żmiję na platformie do zrzutów z samolotów typu Hercules i większych.

Fot. Marcin Górka

Żmija to lekki, zwinny pojazd ze stałym napędem 4x4 wyposażony w wysokoprężny silnik R4 o pojemności 2442 cm sześć, mocy maksymalnej 133 kW z sześciostopniową, manualną skrzynią biegów. Nadwozie pojazdu wsparte jest na ramie  ze zintegrowaną klatką bezpieczeństwa, wykonane z lekkich kompozytów. Jest wyposażony w systemy mocowania uzbrojenia, w tym obrotnicę na dachu z możliwością zainstalowania karabinów maszynowych kalibru 7,62 lub 12,7 mm oraz granatnika 40 mm. Ma mocowania do przewożenia trzech sztuk broni załogi oraz uchwyt zamocowany dla dowódcy z montażem dla karabinu kalibru 7,62 mm. Posiada opancerzenie przeciwwybuchowe podłogi oraz wkładki run-flat w kołach.

Fot. Marcin Górka

Jak informuje producent, ponieważ Żmija jest przeznaczona dla pododdziałów rozpoznania, w tym mających status spadochronowy, na MSPO przedstawiono rozwiązanie, umożliwiające jego desantowanie na platformie zrzutowej.

Fot. Marcin Górka

Dla pojazdu Żmija platforma ATAX składa się z dwóch samodzielnych, połączonych ze sobą aluminiowych modułów (każdy o wymiarach 2,74 x 2,46 m), których można używać wielokrotnie. Są one certyfikowanie w Wielkiej Brytanii do zrzutów z samolotów typu Hercules czy większych, jak C-17, A400M i KC 390. Nadaje się do użytku z typowymi spadochronami ładunkowymi.

Aby wytłumić uderzenie o ziemię, pod podłogą platformy znajdują się poduszki i elektroniczne czujniki, które na milisekundy przed uderzeniem są uruchamiane i zapewniają konstrukcji wraz z pojazdem bezpieczne i bezkolizyjne lądowanie. Jak zapewnia producent, już po 10 minutach w strefie zrzutu pojazd jest wymontowany z platformy i gotowy do drogi. Montaż pojazdu na platformę przez wyszkolony personel zajmuje zaś jedynie 30 minut.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc