Sieć Badawcza Łukasiewicz - Instytut Lotnictwa zaprezentował na MSPO 2022 poduszkowiec patrolowo-ratowniczy PRC-650, zaprojektowany do działań ratowniczych i patrolowych.
Poduszkowiec jest przeznaczony do działania na wodach śródlądowych i (w ograniczonym zakresie) na przybrzeżnych wodach morskich oraz nad lądem. Szczególnie sprzyjające warunki do działania to warunki zimowe na kruchym lodzie oraz na akwenach o niskim stanie wód.
Sieć Badawcza Łukasiewicz - Instytut Lotnictwa ma wieloletnie doświadczenie w produkcji poduszkowców i w oparciu o te doświadczenia oraz we współpracy z dotychczasowymi użytkownikami podjęto decyzję o budowie poduszkowca nowej generacji. Generalnie użytkownicy wymagali poduszkowca o większej prędkości, o większej masie użytecznej i o większym zasięgu. Oczywiście istotną kwestią była większa niezawodność i lepsza stabilizacja.
Poduszkowiec zaprojektowany i zbudowany z własnych środków Instytutu pomyślnie przeszedł próby na Zalewie Zegrzyńskim. Nadzór nad budową i testami sprawuje Polski Rejestr Statków i ta też instytucja dokona ostatecznej certyfikacji poduszkowca.
Poduszkowiec PRC-650 ma długość 6100 cm, szerokość 220 cm i wysokość 210 cm. Napędza go silnik Bukh SOLAS o mocy 200KM oraz wentylator o średnicy 160 cm. Prędkość maksymalna to 70 km/h a zasięg (zależny od warunków atmosferycznych oraz tego gdzie poduszkowiec jest wykorzystywany) to ok. 120 km. Przy masie własnej poduszkowca wynoszącej 1300kg ładowność wynosi 900 kg. Powiększona kabina umożliwia transport do 7 osób. Kokpit wyposażono w rozbudowany system wskaźników oraz komputer pokładowy z nawigacją GPS. Poduszkowiec może przemieszczać się przy maksymalnej wysokości przeszkód stałych do wysokości maksymalnej 35cm.
Poduszkowiec został zgłoszony do nagrody Defender na MSPO 2022.
Autor: Marek Asimo.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu