13 października na stronach Kancelarii Sejmu upubliczniono odpowiedzi Ministerstwa Obrony Narodowej w sprawie awarii okrętu szkolnego ORP Wodnik (251), która miała miejsce w czasie rejsu szkolnego na Oceanie Atlantyckim.
2 września grupa posłów Koalicyjnego Klubu Parlamentarnego Lewicy (Monika Falej, Maciej Kopiec, Paweł Krutul, Anita Kucharska-Dziedzic, Robert Obaz oraz Marek Rutka) skierowała do MON dwie interpelacje związane z doniesieniami mediów codziennych, które informowały o awarii układu napędowego okrętu szkolnego ORP Wodnik w czasie powrotu z ośmiotygodniowego rejsu z podchorążymi Akademii Marynarki Wojennej do Polski. Marynarka Wojenna, w celu asysty, skierowała na wody zachodnioeuropejskie okręt ratowniczy ORP Lech (282). Co ciekawe, wydaje się, że awaria została już usunięta, gdyż aplikacje internetowe pozwalające na śledzenie jednostek pływających wskazują, że na początku października okręt wykonywał rejsy po wodach Zatoki Gdańskiej.
W swoich interpelacjach posłowie pytali o zakres prac, koszty remontu oraz warunki gwarancji, jakich udzieliła firma Net Marine Power Service Sp. z o.o. ze Szczecina. Dodatkowo ciekawość posłów obejmowała sprawy awarii: Kiedy dokładnie doszło do awarii jednego z dwóch silników ORP Wodnik? Gdzie dokładnie doszło do awarii jednego z dwóch silników ORP Wodnik? Co było bezpośrednią przyczyną awarii? Jaki jest szacowany koszt naprawy silnika? Czy przedmiotowa naprawa będzie dokonywana w ramach gwarancji prac modernizacyjnych?
W ramach odpowiedzi, którą podpisał wiceminister Wojciech Skurkiewicz czytamy: uprzejmie informuję, że zgodnie z umową na naprawę średnią i dokową zrealizowano prace naprawcze: piaskowanie i malowanie kadłuba, naprawa zbiorników okrętowych, naprawa pomieszczeń służbowych i mieszkalnych na okręcie, wymiana sprzętu nawigacyjnego, remont kapitalny dwóch silników głównych odtwarzający ich resurs międzynaprawczy, montaż systemu oczyszczalni ścieków sanitarnych, montaż systemu uzdatniania wody, montaż odsalaczy wody morskiej, montaż zdalnego systemu pomiarowego cieczy w zbiornikach, montaż wirówki paliwa, montaż niezbędnego osprzętu dla systemu burtowego RAS, montaż nowego wyposażenia kambuza oraz chłodni prowiantowych, naprawa i wymiana niesprawnych elementów głównej i postojowej tablicy rozdzielczej, wymiana pokładu drewnianego na lądowisku oraz naprawa kotła parowego. W przypadku szczegółów dotyczących awarii, odpowiedź brzmi: uprzejmie informuję, że naprawa opisywanej awarii zostanie przeprowadzona gwarancyjnie, w związku z czym resort obrony narodowej nie poniesie związanych z nią kosztów.
Przypomnijmy, umowa na remont średni i dokowy ORP Wodnik została podpisana pomiędzy Komendą Portu Wojennego w Gdyni oraz firmą Net Marine Marine Power Service Sp. z o.o. 16 kwietnia 2019 roku i miała wartość 26 mln PLN. W rywalizacji oferta podmiotu ze Szczecina pokonała dwóch innych oferentów: Stocznię Remontową Nauta S.A. oraz PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.. Co ciekawe, zwycięska oferta obejmowała najkrótszą gwarancję na zrealizowane prace. ORP Wodnik wszedł do służby 28 maja 1976 roku. Jego głównym zadaniem jest szkolenie przyszłych kadr Marynarki Wojennej. Obecnie brak planów dotyczących budowy następcy.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu