1 listopada amerykański Departament Stanu poinformował o zatwierdzeniu polskiego zapytania ofertowego w sprawie możliwości zakupu mobilnych systemów lądowania GCA-2000.
Jak wskazuje jawna część dokumentacji, która została upubliczniona w momencie przekazania sprawy w celu dalszej autoryzacji do Kongresu Stanów Zjednoczonych, Polska jest zainteresowana zakupem nieokreślonej liczby radiolokacyjnych systemów lądowania precyzyjnego GCA-2000 w konfiguracji mobilnej. Dodatkowo zatwierdzony pakiet obejmuje także wyposażenie diagnostyczne, części zamienne, dokumentację techniczną, usługi wsparcia logistyczno-szkoleniowego, a także inne niezbędne wsparcie. Całość została wyceniona na maksymalną kwotę 105 mln USD, a w przypadku podpisania umowy głównym wykonawcą będzie korporacja L3Harris.
Radiolokacyjny system lądowania GCA-2000 oraz GCA-2000M jest standardowym wyposażeniem znajdującym się na polskich lotniskach wojskowych. Dotychczas zakupiono i dostarczono około czternastu kompletów, a dzięki współpracy z przemysłem amerykańskim, obecnie ich serwis odbywa się siłami krajowego przemysłu obronnego – przede wszystkim Wojskowych Zakładów Elektronicznych S.A..
Nie można wykluczyć, że planowany zakup w konfiguracji mobilnej ma związek z analizą doświadczeń z wojny na Ukrainie, a także rosnącej chęci wykorzystania drogowych odcinków lotniskowych.
Co ciekawe, obecnie w ofercie L3Harris znajduje się nowsza wersja systemu – GCA-2020. W konfiguracji transportowej może być przerzucana m.in. przez pojedynczy średni samolot transportowy Lockheed Martin C-130H Hercules. Stacja radiolokacyjna wykorzystuje technologię AESA, a dzięki modułowej architekturze systemu możliwe jest szerokie wykorzystanie dostępnych komponentów. GCA-2020 może pełnić zadania systemu nadzoru przestrzeni wokół lotniska, a także radaru precyzyjnego naprowadzania statków powietrznych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu