12 września Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa poinformowała o otwarciu ofert w postępowaniach przetargowych dotyczących dostawy pięciu jednostek pływających. Co ciekawe, w oby przypadkach mowa wyłącznie o oferentach spoza Polski.
Pierwsze postępowanie, ogłoszone pod koniec lipca bieżącego roku, dotyczy zakupu dwóch specjalistycznych łodzi ratowniczych, które mają być przeznaczone na wody Zalewu Wiślanego i Zalewu Szczecińskiego wraz z niezbędnymi urządzeniami wspomagającymi. Ostatecznie w powyższym przetargu zgłosił się jeden oferent – Swede Ship Marine Aktlebolag ze Szwecji. Powyższy podmiot zaoferował kwotę 26,3 mln PLN brutto i mieści się w zakładanym budżecie (26,6 mln PLN brutto). To możne oznaczać, że wkrótce dojdzie do podpisania umowy.
Jak wskazuje opis przedmiotu zamówienia, łodzie mają charakteryzować się kadłubem o wymiarach od 14 do 16 metrów długości, od 3,5 do 5,5 metrów szerokości oraz zanurzeniem dochodzącym do 90 centymetrów. Prędkości maksymalna ma wynosić przynajmniej 30 węzłów. Jednostki mają być przedstawicielami serii (wykonawca musi dostarczyć wykaz minimum dwóch jednostek użytkowanych przez inną służbę SAR). Poza operacjami na wodach obu wymienionych akwenów, obie łodzie mają dysponować możliwością działania w strefie do 20 mil morskich od brzegu na wodach Morza Bałtyckiego w każdych warunkach hydrologiczno-meteorologicznych występujących na powyższych akwenach, w tym w pokruszonym lodzie.
Z kolei drugi przetarg obejmuje dostawę trzech specjalistycznych łodzi do zwalczania zanieczyszczeń olejowych na wodach płytki i osłoniętych. W tym przypadku jedynym oferentem jest fińska firma Lamor Corporation Plc, która wyceniła prace na 7,5 mln PLN brutto. Jest to powyżej zakładanego budżetu (7,2 mln PLN brutto), jednak wydaje się, że zamawiający znajdzie brakujące fundusze.
W tym przypadku mowa o jednostkach charakteryzujących się kadłubem o długości maksymalnej do 8,5 metrów, szerokością do 3,2 metrów oraz maksymalnym zanurzeniem 65 centymetrów. Masa łodzi z silnikami oraz pełnymi zbiornikami paliwa może wynosić maksymalnie 4000 kg.
Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa prowadzi szeroko zakrojony projekt modernizacji i rozbudowy potencjału. Ma to związek z uzyskaniem finansowania z budżetu Unii Europejskiej. Poza wymienioną piątką, program ma pozwolić na modernizację części jednostek oraz zakup kolejnych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu