Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Mi-35M dotarły do Kazachstanu

23 czerwca Ministerstwo Obrony Republiki Kazachstanu poinformowało o dostawie przez rosyjskiego producenta czterech śmigłowców bojowych Mil Mi-35M. Są to kolejne wiropłaty tego typu w Siłach Zbrojnych Republiki Kazachstanu. 

Komunikat resortu obrony Kazachstanu był bardzo lakoniczny. Cztery Mi-35M wylądowały w bazie lotniczej Sił Obrony Powietrznej Republiki Kazachstanu w zachodniej części państwa. Lotnicy i obsługa naziemna przeszli odpowiednie szkolenia, niezbędne do eksploatacji sprzętu. Dostawa maszyn jest elementem modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Republiki Kazachstanu i wynika ze współpracy wojskowo-technicznej Kazachstanu oraz Rosji i umowy zawartej pomiędzy Ministerstwem Obrony Republiki Kazachstanu z rosyjską spółką „Rosoboroneksport”, która jest formalnym wykonawcą kontraktu. Całość uzupełniały zdjęcia nowych śmigłowców na lotnisku.  

Można zakładać, biorąc pod uwagę wszystkie dostępne wskazówki, że śmigłowce wylądowały w 605. Bazie Lotniczej koło Aktau nad Morzem Kaspijskim. Śmigłowce najwyraźniej wykonały przelot bez międzylądowania z Rostowa nad Donem (gdzie znajdują się zakłady spółki „Rostwiertol”, czyli producenta), gdyż lądowały w Aktau w konfiguracji do przebazowania z czterema zbiornikami dodatkowymi PTB-450, które wydłużają zasięg lotu do 1000 km, czyli więcej niż dzieli Aktau od Rostowa. Śmigłowce miały jeszcze rosyjskie oznaczenia cywilne, a docelowe Kazachstanu były jeszcze pozaklejane, poza numerami taktycznymi maszyn. 

Według dostępnych danych, Kazachstan pierwsze cztery śmigłowce Mi-35M zamówił w 2016 r. Maszyny dostarczono w 2017 r. Kolejne cztery zamówiono w 2018 r. Najwyraźniej to są właśnie cztery dostarczone w czerwcu 2020 r. maszyny. Kazachstan ma być zainteresowany zakupem tuzina Mi-35M, które zastępują wyeksploatowane Mi-24W, których formalnie jest jeszcze w linii ok. 20. Obsługę Mi-35M w ramach gwarancji świadczy producent. Docelowo za przeglądy i bieżące naprawy będzie odpowiadał Lotniczy Zakład Remontowy nr 405 (Awiariemontnyj zawod No 405/No 405 Awiażөndieu zauyty) w Ałmaty, który w różnym zakresie może remontować śmigłowce rodziny Mi-8/-17 i Ka-32.  

(Adam M. Maciejewski) Foto: Ministerstwo Obrony Republiki Kazachstanu
Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc