12 kwietnia Departament Obrony Stanów Zjednoczonych rozstrzygnął program LX(R), zakładający wybór stoczni, która zaprojektuje i zbuduje nowe okręty desantowe-doki dla US Navy.
Celem programu jest budowa około dwunastu jednostek, które zastąpią w linii okręty typów Whidbey Island oraz Harpers Ferry – pierwszy LX(R) ma wejść do służby około 2025 roku. Ostatecznie komisja przetargowa wskazała, że zwycięzcą programu została Huntington Ingalls Industries, która w finale pokonała General Dynamics NASSCO. Jeśli nie dojdzie do odwołania ze strony przegranego, podpisanie kontraktu na realizację prac projektowych oraz budowy prototypu może nastąpić w ciągu najbliższych tygodni. Jednocześnie Departament Obrony ogłosił oficjalnie, że LX(R) stał się typem San Antonio Flight II.
Według koncepcji jednostki będą pozbawione części zaawansowanego wyposażenia elektronicznego, charakterystycznego dla typu San Antonio, a także ograniczeniu ulegnie liczba generatorów, a także przestrzeni dla środków amfibijnych. Część zmian zostanie wdrożona do produkcji przy okazji budowy dwóch ostatnich okrętów typu San Antonio (USS Fort Lauderdale oraz nienazwany LPD-29), które zostały zamówione przez Kongres w ostatnich miesiącach.
Wśród argumentów za przyznaniem stoczni Huntington Ingalls Industries kontraktu można wymienić bogate doświadczenie w projektowaniu i budowie okrętów desantowych. Pewnym wskazaniem, było właśnie zamówienie kolejnego okrętu typu San Antonio (LPD-29), który ma pozwolić na utrzymanie potencjału ludzkiego do momentu zaprojektowania i zakontraktowania nowych desantowców.
(ŁP) | Foto: US Navy |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu