Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Lotniskowe samochody pożarnicze Scania Rosenbauer dla Koninklijke Luchtmacht

Królewskie Holenderskie Siły Powietrzne odebrały dwa nowe zmilitaryzowane ciężkie lotniskowe samochody ratowniczo-gaśnicze kategorii ARFF Scania P540 6×6 XT z zabudową Rosenbauer ULF5300/135. Fot. Koninklijke Luchtmacht

11 kwietnia poinformowano, że Królewskie Holenderskie Siły Powietrzne (Koninklijke Luchtmacht) odebrały dwa nowe ciężkie lotniskowe samochody ratowniczo-gaśnicze kategorii ARFF (Aircraft Rescue and Firefighting).

Bazują one na podwoziach ciężarówek Scania i otrzymały zabudowy specjalistyczne Rosenbauer/Kenbri ULF5300/135. Docelowo mają zastąpić analogiczne auta Mercedes Actros 2965A 6×6, również z nadwoziami Rosenabuera.

Bazą pojazdu jest trzyosiowe podwozie Scania typu P540 B6x6HZ 31N ze specjalizowanej serii XT. Otrzymało ono kabinę wydłużoną, dodatkowo z podwyższonym dachem – tzw. Highline, mieszczącą sześciu członków załogi. Taka kabina nie znajduje się w bazowej ofercie Scanii, ale koncern oferuje ją, jako tzw. niestandardową opcję, w swoim specjalizowanym warsztacie Laxå Special Vehicles w Szwecji. Do napędu samochodu służy 6-cylindrowy silnik wysokoprężny z serii DC13 o mocy maksymalnej 397 kW/540 KM i maksymalnym momencie obrotowym 2700 Nm, dostępnym w zakresie od 1000 do 1300 obr./min. Za przeniesienie mocy odpowiadają: zautomatyzowana skrzynia biegów, skrzynia rozdzielcza i wzmocnione, zawieszone mechanicznie przy pomocy resorów piórowych, mosty ze zwolnicami w piastach kół. Do tego dochodzą blokady mechanizmów różnicowych między kołami i między osiami. W celu zachowania wysokiej mobilności taktycznej na wszystkich osiach założono pojedyncze ogumienie z bieżnikiem terenowym.

Nadwozie ULF5300/135, wykonane przez Rosenbauer/Kenbri, wykonano z wytrzymałych materiałów odpornych na korozję. Dach ma postać pokładu roboczego z wykładziną antypoślizgową. Prowadzi na niego zamocowana z tyłu drabinka. Boczne skrytki główne na sprzęt i wyposażenie (po trzy górne na każdą stronę, dopełnione przez dwie skrytki dolne) mają podnoszone do góry klapy.

Samochód dysponuje zbiornikiem wody o pojemności 5000 litrów i 300-litrowym zbiornikiem środka pianotwórczego. Do tego dochodzi niezależny agregat ze 135 kg proszku gaśniczego. W skład układu wodno-pianowego wchodzą jeszcze: pompa pożarnicza, automatyczny dozownik środka pianotwórczego, linia szybkiego natarcia, zestaw podwoziowych dysz do samoobrony i przednie zderzakowe działko wodno-pianowe Rosenbauer RM25E sterowane z kabiny, o wydajności 2200 l/min przy ciśnieniu 15 barów. Jak większość holenderskich militarnych samochodów gaśniczych pompa zasilana jest niezależnym silnikiem, umieszczonym z tyłu zabudowy. System uzupełniają układ mieszania piany Rosenbauer FixMix 1/3 i system piany na sprężone powietrze Rosenbauer FLASH-CAFS o wydajności 3000 l/min. Zapewnia działku zderzakowemu zasięg rzutu do 70 m, co umożliwia gaszenie z bezpiecznej odległości. CAFS i butle z powietrzem do oddychania napełniane są za pomocą sprężarki powietrza. Zbiornik wody jest zaś napełniany za pomocą elektrycznej pompy głębinowej lub za pośrednictwem sieci wodociągowej. Całość okablowania od spodu wyposażona jest w żaroodporną osłonę.
Oprócz tego ciężarówkę wyposażono we wciągarkę elektryczna i mocne reflektory, zamocowane w relingach dachowych.

Zgodnie z wymogami odbiorcy, auta są w pełni przystosowane do jazdy w terenie i pracy w zakresie temperatur od -32ºC do 47ºC. Otrzymały: klimatyzację, ogrzewanie postojowe i elementy grzewcze w zbiornikach, które mają dodatkową izolację. Dodatkowe zabezpieczenie stanowią elementy podnoszące odporność na odłamki, umiejscowione w kabinie i pod nią. Inne wojskowe modyfikacje to m.in.: oświetlenie nocne, uchwyty do podnoszenia i mocowania oraz zaczepy do transportu lotniczego (samolot C-17).
Generator prądotwórczy zapewnia energię do układów ogrzewania i chłodzenia pojazdu oraz systemu gaśniczego. Generator może również dostarczać energię elektryczną do oświetlenia awaryjnego na terenie kompleksu lub innych pojazdów. Możliwe jest też zaciemnianie do pracy w nocy. Załoga przełącza się wówczas na specjalne oświetlenie LED w kabinie, nie zakłócające widoczność personelu lotniczego korzystającego z gogli noktowizyjnych.
W Koninklijke Luchtmacht omawiane samochody w pierwszym rzędzie są przeznaczone do ochrony przeciwpożarowej FARP (Forward Arming and Tanking Point), czyli tzw. wysuniętych punktów uzbrojenia i tankowania. Dotyczy to głównie zabezpieczenia polowych lotnisk dla śmigłowców i samolotów oraz ewentualnie baz logistycznych.

Obydwa pojazdy stanowią uzupełnienie istniejącej floty „Out of Area” straży pożarnej Królewskich Holenderskich Sił Powietrznych. Formacja ta ma na stanie m.in. pięć wspomnianych Mercedesów Actros i dwa lekkie auta Nissan Navara OSC. „Out of Area” oznacza natomiast, że samochody te są przeznaczone do operowania poza bazami, na ćwiczeniach lub zagranicznych misjach. Zdaniem Holendrów, najbardziej prawdopodobne jest wykorzystanie ich w działaniach ekspedycyjnych, w tym w byłych holenderskich koloniach, dlatego malowanie nowych Scanii, podobnie jak starszych Mercedesów, jest ciemnopiaskowe.

Obydwie Scanie P540 6×6 XT Rosenbauer ULF5300/135 będą etatowo przypisane do baz lotniczych Gilze-Rijen i Deelen. Pojazdy trafią do eksploatacji w najbliższych miesiącach, po przeszkoleniu członków ich obsług.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc