W dniach 4-5 kwietnia br. odbyła się w Warszawie konferencja „Lotnictwo Nowej Generacji - Strategie, Technologie, Rozwiązania 2017”, zorganizowana wysiłkiem Zarządu Targów Warszawskich S.A. i Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie. Tegoroczne przedsięwzięcie charakteryzowało się poszerzoną formułą, obejmującą nie tylko tematykę związaną ściśle z lotniskami i ich wyposażeniem, ale także sytuacją i perspektywami polskiego lotnictwa i przemysłu lotniczego.
Poza wystawą, na której swoje produkty prezentowały polskie i zagraniczne firmy, w tym m.in. Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych, Wojskowe Centralne Biuro Konstrukcyjno-Technologiczne S.A., Przemysłowe Centrum Optyki S.A. i Bell Helicopter, konferencja obejmowała siedem paneli tematycznych. Pierwszy dzień przedsięwzięcia obejmował tematykę charakterystyczną dla jego dotychczasowej formuły: rozwój rynku transportu lotniczego w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej, jego uwarunkowania, plany, szanse i wyzwania dla portów i linii lotniczych działających w Polsce; bezpieczeństwo i kontrolę ruchu Lotniczego - rozwiązania prawne, organizacyjne i techniczne oraz infrastrukturę lotnisk – rozwiązania na rzecz obsługi statków powietrznych oraz bezpieczeństwa.
Dzień drugi przeszedł za to pod znakiem tematów nowych. Wśród tematów jego sesji znalazły się: Rozwój przemysłu lotniczego w Polsce i Europie Środkowo-wschodniej – perspektywy i kierunki współpracy kooperacyjnej; Modernizacja lotnictwa państwowego - potrzeby, wymagania i plany realizacji oraz kształcenie kadr lotnictwa państwowego i cywilnego - wymagania, rozwiązania technologiczne i organizacyjne.
Konferencja była okazją do zapoznania się z kilkoma interesującymi nowościami. Dyrektor Instytutu Lotnictwa prof. inż. Witold Wiśniowski opowiedział m.in. o pracach jego placówki nad technologiami pozwalającymi na stworzenie następcy słynnego silnika Pratt & Whitney Canada PT-6A. Nowa jednostka napędowa ma mieć moc 1500 KM i zużywać o 20 proc. mniej paliwa. Z kolei dyrektor ITWL prof. inż. Ryszard Szczepanik określił kierunki rozwoju współczesnych konstrukcji lotniczych, szczególną uwagę zwracając na ich cyfryzację i robotyzację. Jak powiedział obecne tendencje w lotnictwie wojskowym nie polegają już na tworzeniu platform o jak największych ładunkach użytecznych, ale na zwiększaniu efektywności rozpoznania, samodzielności statków powietrznych i celności prowadzonego ognia. Jak powiedział ITWL dysponuje światowej klasy rozwiązaniami w tym zakresie, zastosowane m.in. w śmigłowcu wsparcia bojowego W-3PL Głuszec i samolocie szkolno-treningowym PZL-130 Orlik TC-II Glass Cockpit. Przedstawił też koncepcję budowy odrzutowego samolotu szkolno-bojowego Grot 2, który w krótkim czasie może zasilić lotnictwo wojskowe, a w przyszłości może się stać podstawą do budowy bezzałogowego samolotu bojowego.
Bardzo ciekawe było też wystąpienie Bartłomieja Kalińskiego, naczelnika Wydziału Operacji Lotniczych Zarządu Granicznego Komendy Głównej Straży Granicznej, który bardzo dokładnie omówił stan posiadania i plany zakupowe dotyczące lotnictwa tej formacji. Straż Graniczna eksploatuje obecnie 14 statków powietrznych w tym pięć śmigłowców PZL Kania, jeden W-3M Anakonda, jeden samolot M-28 Bryza, cztery Wilga 2000, dwa Stemme ES-15 i jeden PZL M-20 Mewa. W najbliższych latach planowane jest pozyskanie pojedynczego śmigłowca w zamian za jednego z eksploatowanych PZL Kania, któremu wychodzi resurs, a także dwóch samolotów dwusilnikowych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu