30 sierpnia upłynął termin składania ofert ostatecznych w brytyjskim programie NMH (New Medium Helicopter), którego celem jest zakup wielozadaniowych śmigłowców transportowych nowej generacji. Ostatecznie jedynym oferentem jest koncern Leonardo.
Jak wskazują media brytyjskie, w programie o potencjalnej wartości około 1 mld GBP, z trójki potencjalnych wykonawców ofertę złożył tylko jeden – Leonardo. Airbus Helicopters oraz Lockheed Martin nie przesłali dokumentacji. Jak wskazują przedstawiciele obu wykonawców, powodem tego kroku był brak możliwości spełnienia wymagań zamawiającego.
Airbus promował w Wielkiej Brytanii wielozadaniowy śmigłowiec H175M, a Lockheed Martin S-70M Black Hawk. Z kolei Leonardo oferuje AW149, które zostały już zamówione przez dwa państwa NATO – Polskę (32) oraz Macedonię Północną (4). Zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami, Londyn był zainteresowany zakupem od 23 do 32 wiropłatów w celu zastąpienia obecnie eksploatowanych Westland Puma HC2, a także uzupełnić lukę po wycofanych wiropłatach innych typów – podpisanie umowy planowano na 2025 rok. Nie można jednak wykluczyć, że Ministerstwo Obrony unieważni procedurę. Początkowo Londyn zakładał zakup aż 44 nowych wiropłatów.
Wielozadaniowe śmigłowce transportowe kategorii średniej mają stanowić uzupełnienie dla ciężkich Boeing CH-47 Chinook, które stanowią trzon lotnictwa śmigłowcowego brytyjskich sił zbrojnych. Obecnie eksploatowane Westland Puma HC.2 stanowiły ważny element wsparcia dla brytyjskiego wojska podczas licznych operacji bojowych i humanitarnych. Niestety ze względu na wyczerpywanie resursów technicznych oraz ograniczenie dostępu do części zamiennych ich dalsza eksploatacja staje się nieekonomiczna.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu