2 kwietnia, w czasie podsumowania pierwszego kwartału bieżącego roku, przedstawiciele Korea Aerospace Industries (KAI) ogłosili uruchomienie programu budowy średniego samolotu transportowego KC-X. Ma to być kolejna konstrukcja produkcji lokalnej, która będzie oferowana dla sił zbrojnych państw świata.
Powyższa decyzja jest podyktowana dwoma kluczowymi czynnikami, zbliżającym się (w ciągu najbliższych dni) prezentacją prototypu wielozadaniowego samolotu bojowego KAI KF-X, a także potrzebami sprzętowymi sił zbrojnych Republiki Korei.
Zgodnie z upublicznionymi, wstępnymi, koncepcjami maszyna w bazowej wersji ma charakteryzować się możliwością przewozu do 20 ton na odległość do 6000 km. Napęd mają stanowić silniki turbośmigłowe, a obok zadań transportowych deklarowane jest opracowanie wersji specjalistycznych. W wariancie rozwojowym zasięg ma wzrosnąć do 8000 km (z ładunkiem 25 ton) - ta konstrukcja ma być napędzana przez silniki odrzutowe. Tego typu deklaracje wskazują, że KC-X ma być konkurentem dla amerykańskiego Lockheed Martin C-130J-30 Super Hercules, brazylijskiego Embraer KC-390 Millennium. Nie należy także zapominać o europejskim Airbus A400M Atlas oraz japońskim Kawasaki C-2.
Wstępne analizy wskazują, że będzie istniała możliwość sprzedaży około 200 egzemplarzy, których cena jednostkowa (przy założeniu produkcji 140 sztuk) powinna wynosić około 80 mln USD. Opracowanie KC-X ma być finansowane przez rząd Republiki Korei – Ministerstwo Obrony zadeklarowało pokrycie 60% kosztów. Ma to związek z potrzebami operacyjnymi, które powodują potrzebę zakupu następców dla dwunastu Lockheed Martin C-130H/H-30 Hercules. W ostatnich latach władze w Seulu zamówiły jedynie cztery C-130J-30 Super Hercules. Według deklaracji producenta, wstępna koncepcja KC-X ma zostać zaprezentowana w czasie tegorocznego Salonu Lotniczego ADEX 2021, który ma odbyć się w październiku bieżącego roku w Seulu. Podobnie jak w przypadku innych projektów, Koreańczycy chcą umiędzynarodowić program i są otwarci na współpracę z podmiotami zagranicznymi. W przeszłości w ten sposób powstały m.in. samoloty szkolenia zaawansowanego T-50 Golden Eagle (z Lockheed Martin) czy wielozadaniowe śmigłowce Surion (z Airbus).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu